9-10. osztály - tantervek, tanmenetek
9-10. osztály - tantervek, tanmenetek
Érvényben lévő tantervek: 9-10. osztály tantervek,tanmenetekÉrvényben lévő tantervekA jelenleg érvényben lévő Nemzeti Alaptantervet (NAT) az alább található linkről letöltheti:http://www.nefmi.gov.hu/kozoktatas/tantervek/nemzeti-alaptanterv-nat A jelenleg érvényben lévő kerettantervet az alább található linkről letöltheti:http://kerettanterv.ofi.hu/03_melleklet_9-12/index_4_gimn.html
9-10.osztály tanmente – 1-2. tanítási egység: 9-10. osztály tantervek,tanmenetekTANMENET - 1-2. tanítási egységTanítási egység fő feladatai 1-2. tanítási egységÓraszám: kb. 20-22 óra1. Motoros képességek fejlesztéseAerob állóképesség fejlesztése.Teljesítménymérés 2. Készségek kialakítása, fejlesztéseSportjátékok, labdás technikai elemeinek, fejlesztése. Atlétikai ugrások továbbfejlesztése. 3. SzemélyiségformálásA figyelem, érdeklődés, monotónia tűrés fejlesztése. TartalomTeljesítménycélok endgyakorlatokTérbeli alakzatok felvételének ismétlése Fegyelmezett vonulás énekszóra.Feltételek: a terem, kijelölt helyénKritériumok: vezényszóra történő feladat végrehajtás.Feltétel: magyar népdal kiválasztásaKritérium: a dal ritmusára történő vonulás, ritmusváltással is!GimnasztikaSzabadgyakorlati alapformájú 4-8 ütemű szabad és társas gyakorlatok. Tartásjavító gyakorlatokFeltételek: teremben, szabadban az osztály létszámnak megfelelő nagyságú hely; Kritériumok: a gyakorlatok folyamatos végrehajtása.Tartásjavító gyakorlatok minden testnevelési órán szerepeljenek, tudatosítva jelentőségüket!KépességfejlesztésAerob állóképesség fejlesztése 20 m-es ingafutás felhasználásával Feltételek: az ingafutás lebonyolításához szükséges eszközök és hely szabadban vagy teremben;Kritérium: minden tanuló maximális teljesítmény nyújtására törekedjen.ÚszásHát és mellúszás gyakorlása Gyakorlatok mélyvízben rajtok, fordulókFeltételek: min 25m-es, mélyvizű medence;Kritériumok: mélyvízben folyamatos úszás háton és mellen, 100-100m-t, egyéni tempóban 2-2x.Feltételek: mély vizű medence;Kritériumok: a hátúszás bukófordulójának gyakorlásával.SportjátékokTE31=J22 TET32TET42 TET42 TET42 TET63 TET62 TET61 TAT42 TAT64 TAT54 TAV22 TAV53TAV65TAV42TEV33 KézilabdázásLabda nélküli technikai gyakorlatok:Lábmunka, indulócselek, leforgások.Irányváltások.Labdás technikai gyakorlatok:Felső,lőtt átadás rövid felkészítéssel előre, dobókézzel ellentétes láb kilépéssel.Csukló átadásmindkét irányba, dobókézzel azonos láb indulásával és ellentétes láb kitámasztásávalCsukló átadásmindkét irányba, dobókézzel ellentétes láb indulásával és dobókézzel azonos láb kitámasztásávalKapura lövések:Felugrásos felső lövés több(bal,jobb, szemből) irányból kapott labdával,a dobókéz irányába íven történő lendületszerzés után a labda levegőben történő birtokbavételével, dobókézzel azonos láb talajfogásával,rövid felkészítéssel, dobókézzel ellentétes lábról felugrás után (BÁ vagy JÁ balkezes befelé).Beugrásos felső lövés, dobókézzel ellentétes sarokból indulva. A labda átvétele lépés közben a dobókézzel azonos lábra történik. A labda rövid felkészítésével, dobókézzel ellentétes lábról felugrás. Lövés a legmagasabb ponton, leérkezés pároslábra, majd mellső fekvőtámaszon keresztül hasonfekvésbe(2 lépés).Bedöléses felső lövés eléállásos elzárás után állóhelyzetből. Lőtt átadás után 2 kezes labdaátvétellel, félfordulattal lövőkézzel ellentétes irányba. övid labdafelkészítés után páros lábról történő bedőléses lövés végrehajtása. Érkezéstompítással mellső fekvőtámaszba.Támadó taktikai feladatok3-2 elleni támadás (BÁ-I -JÁ kapcsolat) I az ÁTL.-től kapott labdával a 2 védő között betörést hajt végre és a védők tevékenységétől függően a párhuzamos rátörést végrehajtó átlövők valamelyikének passzol3-2 elleni támadás (BÁ-I -JÁ kapcsolat) I kapott labdával készít az Átl-nek, majd helycserét hajt végre, (keresztmozgás) átlövő (2 védő közé) a védők tevékenységétől függően folytatja a játékszituációt. 2-2 elleni támadás "hátsóközép- zavaró "(+1) (mélységben tagolt, azonos szélességben lévő védők ellen) Mélységben labdával kilépő BE-val zárás-leválás (szabadítás) és a játékszituáció folytatása.Védekező taktika: Védők összezárása 2-1 ellenVédők összezárása 3-2 ellenVédők összezárása 6-6 ellenKapus védés sánc mögöttKétkapus játék Labdarúgás: labdás koordináció minőségi fejlesztése, technikai gyakorlatok: labdakezelések mozgás közben irányváltoztatással, rövid és hosszú labdaátadások talajon, levegőben; játék: emberfogással, labdaszerzés, szabályos szerelés. Kosárlabdázás:játék: egy palánkra, 3:3 ellen; Dobóversenyek: büntető dobással, öplabdázás: sáncolás egyénileg és párban; Játék: 3:3 ellen, kicsinyített pályán, sánc Feltételek: a játék űzéséhez alkalmas gyakorlótér, teremben, vagy szabadtéren. Feltételek: páronként legalább 1 korosztálynak, és nemnek megfelelő méretű kézilabda, jelzőtrikók. Követelmények: a megnevezett technikai elemek hiba nélküli végrehajtása 5x, legalább 8-10 m távolságra. A kapura lövés végrehajtása a meghatározott technikai kivitelezéssel, célra történő lövéssel. A lövés pontosságának végrehajtása: 5 lövésből 3x találja el a kijelölt célt. Követelmény: a kijelölt területen, a védők zavaró tevékenysége mellett, 5 támadás indításból, legalább 3 alkalommal jussanak el a kapura lövésig. Ismerjék a párhuzamos rátörés fogalmát, és technikai végrehajtását. Követelmény: ismerjék az egymás mellett védekező játékosok közös tevékenységét az eredményesség érdekében. Feltételek: teremben, szabadban megfelelő pálya, párban végezett gyakorlatok;Kritériumok: lassú futás közben talajon érkező labda átvétele mindkét lábbal és pontos visszajátszása a társnak, 3-3x.ue. a levegőből érkező labdákkal is.Feltételek: megfelelő méretű játéktér, teremben és szabadban is;Kritériumok: a tanult technikai elemek felhasználásával, folyamatos játék 4-4 percig! Feltétel: palánkok;Kritériumok: pontszerzés fektetett dobással,3 kísérletből legalább 2 eredményes pontszerzés!Feltételek: labdák, palánkok, mini is lehet;Kritériumok: 2-4-es csoportokban, egyenként 10-10 dobás, jobb-bal oldalról. Feltételek: teremben, női magasságú háló;Kritériumok: mindkét irányba elmozdulással 5-5 sánc felugrással, egyénileg; párokban együtt mozgásból és egymás felé mozgásból sánc 5-5 kísérlet. Feltétel: pontosan kijelölt pálya;Kritérium: csapatonként a 3 érintés kijátszása, sáncolás alkalmazásával.Atlétika Futások: futóiskolai gyakorlatok, dzsoggolás, térdemeléssel, saroklendítéssel futás 10-15 m-en, gyors végrehajtásra, a kar- és lábmunka összehangolására törekvéssel; Térdelőrajt alapismeretek, gyakorlás; futások 30m-en. Magasugrás átlépő technikával, az elugrásra és a lendítésre kiemelten figyelve; súlylökés háttal felállva, helyből; távolugrás guggoló technikával, az utolsó lépések ritmusának kialakítása Feltételek: kellő távolság a tanulók közöttKritériumok: az egyes gyakorlatok min.4x, helyes végrehajtása gyorsaságra törekedve.Feltételek: rajttámlák;Kritériumok: a rajt után gyors lábra kapás, futás 20m-en, 3x.Kritériumok: térdelőrajttal indulva gyors futás, a megadott időre, 3x.Feltételek: magasugró mércék, léc;Kritériumok: 5-7 lépés nekifutásból, fiúk 120 cm-en, lányok 100 cm-en sikeres ugrások végrehajtása;Feltételek: fiúk 4 kg-os, lányok 3 kg-os szerrel dobnak;Kritériumok: dobások mindkét kézzel, legalább 5-5x.Feltételek: homokgödör legalább 6m hosszú;Kritériumok: 5-7 lépés nekifutással, elugró deszkáról, fiúk: min. 4m, lányok: min. 3.5m-t teljesíteni!Torna Alternatív környezetben űzhető sportokAsztalitenisz: folyamatos játék, páros játék, adogatások változtatásával. Gördeszkázás alapjai Feltételek: megfelelő számú asztal és ütő;Kritériumok: a játékszabályok egyéni változtatásával is játszanak, szabályos mérkőzések lebonyolítása.Feltételek: egyéni tulajdonú eszköz;Kritériumuk: egyensúlyozás álló deszkán; egyenes haladás egy lábon egyensúlyozva, majd két lábon állva, megadott távolságon 3-3x.Önvédelmi és küzdő feladatokGrundbirkózás alapelemei: alapelemek ismétlése; emelések, szabadulások gyakorlása Különböző eséstechnikák gyakorlása.Feltételek: szükséges hely biztosítása a párok számára, azonos képességű, súlyú tanulópárok kialakítása;Kritériumok: az egyes gyakorlatok min. 3x-i végrehajtása, védő-támadó szerepek biztosítása!Feltételek: tornaszőnyegek, vagy tatami;Kritériumok: az esések fogalmi készletének ismerete, előre esések végrehajtása helyes technikai kivitelezéssel!Egészségkultúra - prevencióElőzetes ismeretek: légző, relaxációs-, gerinctorna gyakorlatok, bemelegítés gyakorlataiFeltételek: fogalmi készlet ismerete;Kritériumok: általánosan bemelegítő, 4-8 ütemű szabadgyakorlati alapformájú szabadgyakorlatok összeállítása és végrehajtása..Teljesítménymérés
3-4. tanítási egység: 9-10. osztály tantervek,tanmenetekTANMENET - 3-4. tanítási egységTanítási egység fő feladatai 3-4. tanítási egységÓraszám: kb. 20-22 óra1. Motoros képességek fejlesztéseDinamikus láberő, hajlékonyság-, lazaság, általános állóképesség fejlesztése. eakcióképesség fejlesztése 2. Készségek kialakítása, fejlesztéseHelyzetfelismerő-, döntési készség kialakítása, fejlesztése. Atlétikai dobások továbbfejlesztése. 3. SzemélyiségformálásHatározottság, önállóság fejlesztése TartalomTeljesítménycélok endgyakorlatokMenetgyakorlatok: szakadozások, fejlődések, vonulások irányváltoztatásokkal. Fegyelmezett vonulás énekszóra.Feltételek: a terem, kijelölt helyénKritériumok: vezényszóra történő feladat végrehajtás.Feltétel: magyar népdal kiválasztásaKritérium: a dal ritmusára történő vonulás, ritmusváltással is!GimnasztikaSzabadgyakorlati alapformájú 4-8 ütemű, nyújtó hatású, játékos szabad és társas gyakorlatok. Gerinctorna gyakorlatokFeltételek: teremben, szabadban az osztály létszámnak megfelelő nagyságú hely, párok kialakítása; Kritériumok: a gyakorlatok folyamatos végrehajtása.Gerincmobilizáló gyakorlatok különböző testhelyzetekben, tudatosítva jelentőségüket!KépességfejlesztésÁltalános állóképesség fejlesztése tartós futással és úszással; szökdelések, ugrások akadálypályán, páros és egy lábon.Feltételek: szabadban megfelelő hosszúságú pálya, 25m-es mélyvizű medence;Kritérium: 5-7 percig folyamatos futás, egyéni tempóban; folyamatos úszás választott technikával 200m-en.Feltételek: legalább 6 akadályból, különböző magasságú pálya összeállításaKritériumok: a megadott feladatok gyors végrehajtása, ha lehet időre, min.3x!ÚszásGyors és mellúszás gyakorlása Gyakorlatok mélyvízben rajtok, fordulókFeltételek: min 25m-es, mélyvizű medence;Kritériumok: mélyvízben folyamatos úszás gyorson és mellen, 100-100m-t, egyéni tempóban 2-2x. Feltételek: mély vizű medence;Kritériumok: a gyorsúszás bukófordulójának gyakorlásával.SportjátékokTET31=J22Videó: Cicajáték TET32 TET44 J42(49) J42(50) TAT63 TET51 TET61 TAT51 TAT54TAT51 TAT54 TAV52 TAV62 KézilabdázásLabda nélküli technikai gyakorlatok:Térnyerésre törekvéssel végrehajtott indulócselek, irányváltások mindkét iránybanLabdás technikai gyakorlatok:Felső,lőtt átadás rövid felkészítéssel előre, dobókézzel ellentétes láb kilépéssel.Cselkapcsolat :Irányváltoztatás kapott labdával dobókézzel azonos irányba, labdaleütés(ek), majd a mélységben kilépő védővel szemben újabb irányváltoztatás a dobókéz irányába és a játékszituáció folytatása.Labdás ügyesség fejlesztés: labdaátadások két labdával.Sebességre, és helyes technikai végrehajtásra törekvéssel labdaátadások 2 labdával, 3-as csoportokban, a támadó lábmunkával összekötve.Kapura lövések:Felugrásos felső lövés több(bal,jobb, szemből) irányból kapott labdával,a dobókéz irányába íven történő lendületszerzés után a labda levegőben történő birtokbavételével, dobókézzel azonos láb talajfogásával,rövid felkészítéssel, dobókézzel ellentétes lábról felugrás után (BÁ vagy JÁ balkezes befelé).Alsó lövés csípőmagasságban dobókézzel azonos irányból kapott labdával, dobókézzel ellentétes lábra történő labdaátvétellel hátsókeresztlépés utánFelső elhajlásos lövés dobókéz irányából kapott labdával, ellentétes lábra történő birtokbavételével,dobókézzel azonos lábra történő íves felkészítéssel, elülső keresztlépés után dobókézzel ellentétes láb kitámasztásávalTámadó taktikai feladatok3-2 elleni támadás (BÁ-I -JÁ kapcsolat) I az ÁTL.-től kapott labdával a 2 védő között betörést hajt végre és a védők tevékenységétől függően a párhuzamos rátörést végrehajtó átlövők valamelyikének passzol3-2 elleni támadás (BÁ-I -JÁ kapcsolat) I kapott labdával készít az Átl-nek, majd helycserét hajt végre, (keresztmozgás) átlövő (2 védő közé) a védők tevékenységétől függően folytatja a játékszituációt. 2-2 elleni támadás "hátsóközép- zavaró "(+1) (mélységben tagolt, azonos szélességben lévő védők ellen) Mélységben labdával kilépő BE-val zárás-leválás (szabadítás) és a játékszituáció folytatása.Védekező taktika:Emberfogás (3-3 ellen) labdával, de emberváltássalA kapus védőtevékenysége átlövések esetén.Kétkapus játék Labdarúgás: labdás koordináció minőségi fejlesztése, technikai gyakorlatok: labdakezelések mozgás közben fejelések talajról, levegőben játék: emberfogással, labdaszerzés, szabályos szerelés. Kosárlabdázás:játék: emberfölényes helyzetben, támadásban és védekezésben is, egy palánkra, 3:2 ellen; Hosszú indítással, félpályáról indulva, egy labdaleütéssel kosárra dobás, mindkét oldalról. öplabdázás: sáncolás gyakorlása; feladás- leütés; Játék: 3:3 ellen, kicsinyített pályán, feladás- leütés alkalmazásával. Feltételek: a játék űzéséhez alkalmas gyakorlótér, teremben, vagy szabadtéren. Feltételek: páronként legalább 1 korosztálynak, és nemnek megfelelő méretű kézilabda, jelzőtrikók. Követelmény: az elsajátított egyszerű átadási formákat nagy biztonsággal alkalmazza a gyakorlás, majd a kétkapus játék során. Ismerje, és alkalmazza a cselezésben rejlő lehetőségeket.Legyen képes cselkapcsolatok kialakítására játék közben, melyekből képes a játék folytatására. Követelmény: ismerje, és játék közben alkalmazza a felső elhajlásos lövés technikát. Célzott lövéssel 5 kísérletből legalább 3x eredményes lövést hajt végre. Követelmény: eredményesen alkalmazza az emberfogást játék közben. Tudatosan alkalmazza az emberfogásban előforduló „váltás” tevékenységét. Követelmény: az elsajátított technikai és taktikai elemek eredményes alkalmazása játék közben. Feltételek: teremben, szabadban megfelelő pálya, párban végezett gyakorlatok;Kritériumok: lassú futás közben társtól érkező labda visszafejelése a talajra, majd ugyanez levegőből végrehajtva, 3-3x.ue. a levegőből érkező labdákkal is. Feltételek: megfelelő méretű játéktér, teremben és szabadban is;Kritériumok: a tanult technikai elemek felhasználásával, folyamatos játék 4-4 percig, gólszerzés csak fejjel! Feltétel: palánkok;Kritériumok: pontszerzés fektetett dobással,3 kísérletből legalább 2 eredményes pontszerzés! Feltételek: labdák, palánkok, mini is lehet;Kritériumok: indítás 5-5x, legalább 3x pontszerzés, mindegyik oldalon. Feltételek: teremben, női magasságú háló;Kritériumok: társ által feldobott labda megütése a talajra, mindkét kézzel, 5-5x;kosárérintéssel feladott labda megütése a talajra, vissza a társnak, ue. a gyakorlat háló fölött 5x, megadott helyre ütve a labdát! Feltétel: pontosan kijelölt pálya;Kritérium: csapatonként a 3 érintés kijátszása, feladás-leütés alkalmazása, legalább 3 leütés játékközben!Atlétika Futások: futóiskolai gyakorlatok, indián szökdelés, dzsoggolás, térdemeléssel, saroklendítéssel futás, gyors végrehajtásra, a kar- és lábmunka összehangolására törekvéssel; gyors futások 30m-en. Magasugrás flop technikával, az elugrásra és a lendítésre kiemelten figyelve; súlylökés háttal felállva, helyből; távolugrás guggoló technikával, az utolsó lépések ritmusának kialakítása Feltételek: kellő távolság a tanulók közöttKritériumok: az egyes gyakorlatok min.4x, helyes végrehajtása gyorsaságra törekedve, 15-20 m-en.Feltételek: rajttámlák;Kritériumok: térdelőrajttal indulás, rajt után gyors lábra kapás, futás 3x, a megadott időre;Feltételek: magasugró mércék, léc;Kritériumok: 5-7 lépés nekifutásból, fiúk 120 cm-en, lányok 100 cm-en sikeres ugrások végrehajtása;Feltételek: fiúk 4 kg-os, lányok 3 kg-os szerrel dobnak;Kritériumok: dobások mindkét kézzel, legalább 5-5x, mindkét láb a talajon marad a szer elrepüléséig!Feltételek: homokgödör legalább 6m hosszú;Kritériumok: 5-7 lépés nekifutással, elugró deszkáról, maximális teljesítményre törekvéssel!Torna Alternatív környezetben űzhető sportokAsztalitenisz: folyamatos játék, páros játék, adogatások változtatásával. Gördeszkázás, haladás irányváltoztatásokkal, gyorsítások, lassítások. Feltételek: megfelelő számú asztal és ütő;Kritériumok: a játékszabályok egyéni változtatásával is játszanak, szabályos mérkőzések lebonyolítása. Feltételek: egyéni tulajdonú eszköz;Kritériumuk: folyamatos haladással irányváltoztatások; egyensúlyozás két lábon állva, megadott távolságon 3-3x.Önvédelmi és küzdő feladatokGrundbirkózás alapelemei: alapelemek ismétlése; emelések, szabadulások gyakorlása Dzsudó: eséstechnikák tompító felületének elsajátítása Feltételek: szükséges hely biztosítása a párok számára, azonos képességű, súlyú tanulópárok kialakítása;Kritériumok: az egyes gyakorlatok min. 3x-i végrehajtása, védő-támadó szerepek felcserélése, majd küzdelem!Feltételek: tornaszőnyegek, vagy tatami;Kritériumok: az esések alacsony, talaj közeli helyzetekben végrehajtva.Zuhanó esések különböző kiinduló helyzetekből: térdelés, nyújtott ülés, guggolás, hajlított állás 3-3x.Egészségkultúra - prevencióA keringési rendszer terhelésének szabályozása az elérni kívánt cél (pulzusszám változás) szerint.Feltételek: fogalmi készlet ismerete;Kritériumok: a pulzusszám változtatásához szükséges gyakorlatfajták kiválasztása, legalább 3!Teljesítménymérés
5-6. tanítási egység: 9-10. osztály tantervek,tanmenetekTANMENET - 5-6. tanítási egységTanítási egység fő feladatai 5-6. tanítási egységÓraszám: kb. 20-22 óra1. Motoros képességek fejlesztéseKar és törzserő fejlesztése.Játékban, elsősorban kézilabdázás, a kombinációs képesség fejlesztése. 2. Készségek kialakítása, fejlesztéseKézilabdázásban a játékkészség fejlesztése.Torna jellegű készségek gyakorlása. 3. SzemélyiségformálásKitartás és fájdalomtűrő képesség fejlesztése. TartalomTeljesítménycélok endgyakorlatokA foglalkozások lebonyolításához szükséges gyakorlatok pontos végrehajtása. Fegyelmezett vonulás énekszóra.Feltételek: a terem, kijelölt helyén;Kritériumok: vezényszóra történő feladat végrehajtás.Feltétel: magyar népdal kiválasztásaKritérium: a dal ritmusára történő vonulás, ritmusváltással is!GimnasztikaSzabadgyakorlati alapformájú 4-8 ütemű, nyújtó hatású, játékos szabad és társas gyakorlatok. Gerinctorna gyakorlatokFeltételek: teremben, szabadban az osztály létszámnak megfelelő nagyságú hely, párok kialakítása; Kritériumok: a gyakorlatok folyamatos végrehajtása.Gerincmobilizáló gyakorlatok különböző testhelyzetekben, tudatosítva jelentőségüket!KépességfejlesztésKötélmászás, függeszkedés lefelé; Has-, hát-, oldalizom erősítés pad, bordásfal alkalmazásával.Feltételek: megfelelő számú mászókötél;Kritérium: mászó kulcsolással folyamatos mászás 6 m-es kötélen, fiuk lefelé függeszkedve, 3x. Feltételek: a létszámnak megfelelő pad és bordásfal;Kritériumok: az egyes gyakorlatok végrehajtása 10x, 3 sorozatban! ÚszásÚszás mindhárom úszásnemben Gyakorlatok mélyvízben rajtok, fordulókFeltételek: min 25m-es, mélyvizű medence;Kritériumok: mélyvízben folyamatos úszás gyorson, háton és mellen, 100-100m-t, egyéni tempóban 2-2x. Feltételek: mély vizű medence;Kritériumok: a gyorsúszás bukófordulójának gyakorlásával.SportjátékokTEV31=J22Cicajáték 3+1 TEV32TET42 TET42 TET32 TET41 TET21 TET62 TET62 TET62TET51 TET44TET63 TAT55 TAT55 TAT65 TAT69 KézilabdázásLabda nélküli technikai gyakorlatok:A társ futómozgásának követése. ajtgyakorlatok különböző kiinduló helyzetekből.Labdás technikai gyakorlatok:Kettes, hármas, négyes csoportokban végrehajtott labdaátadások.Kettes, hármas, négyes csoportokban végrehajtott labdaátadások, passzív védő mellett.Átemelés dobókézzel minden irányból érkező labda levegőben történő birtokbavételét követően páros lábra érkezés után, dobókézzel azonos láb kilépése majd, keresztbelépése után, dobókézzel ellentétes láb kapu felé irányuló lépésével. (3 lépés)Kettes, hármas, négyes csoportokban végrehajtott labdaátadások, aktív védő mellettÁtemelés dobókézzel ellentétes kézzel beszökkenésselminden irányból érkezőlabda levegőben történő birtokbavételét követően páros lábról dobókézzel azonos láb szabadulólépésével,majd dobókézzel ellentétes láb kapu felé irányuló lépésével. (2 lépés) Kapura lövések:Beugrásos felső lövés, dobókézzel ellentétes sarokból indulva. A labda átvétele lépés közben a dobókézzel azonos lábra történik. A labda rövid felkészítésével, dobókézzel ellentétes lábról felugrás. Lövés a legmagasabb ponton, leérkezés pároslábra majd mellső fekvőtámaszon keresztül hasonfekvésbe(2 lépés)Beugrásos kanyarított lövés, dobókézzel ellentétes sarokból indulva. A labda átvétele levegőben történik majd lépés a dobókézzel, azonos lábbal. A labda rövid felkészítésével, dobókézzel ellentétes lábról felugrás. Kapura lövéskanyarítással. Leérkezés páros lábra, majd kicsúszás mellkason. (1lépés)Beugrásos felső lövés elhajlással (rövid oldalra) mezőnyből indulva. A labda átvétele levegőben a dobókézzel azonos lábra. A labda ívben történő felkészítésével, dobókézzel ellentétes lábról felugrás. Felsőelhajlásos lövés a kapu rövid oldalára, majd leérkezés a dobókézzel azonos lábra, kigurulás a test szélességi tengelye körül.Támadó taktikai feladatokCselkapcsolat : Felugrásos lövőcsel utándobókéz irányába történő betörés és a mélységben kilépő védővel szemben újabb irányváltoztatás a dobókéz irányába és a játékszituáció folytatása.4-3 elleni támadás (BSZ-BÁ-JÁ-JSZ kapcsolat) BSZ. Az BÁ-től kapott labdával térnyeréses húzást hajt végre az oldalvonal irányába és passzol a párhuzamos rátörést végrehajtó ÁTL-nek, aki a védők tevékenységétől függően folytatja a játékszituációt.4-3 elleni támadás (BSZ-BÁ-I -BE kapcsolat) Veszprém bal (?)4-4 elleni támadás. (azonos mélységben lévő védők ellen) Üres helycsere kereszttel. BE 3-3 között. A játékszituáció folytatása a védők tevékenységétől függően.Védekező taktika:Vegyes védekezés alkalmazása 4 : 4 elleni játékban Kétkapus játék Labdarúgás: labdás koordináció minőségi fejlesztése, technikai gyakorlatok: labdakezelések mozgás közben fejelések talajról, levegőben játék: területvédekezés, Kosárlabdázás:játék: félpályán 5:5 ellen; Hosszú indítással, alapvonal indulva, két labdaleütéssel kosárra dobás, mindkét oldalról. öplabdázás: sáncolás gyakorlása; feladás- leütés; Játék: 3:3 ellen, kicsinyített pályán, feladás- leütés alkalmazásával. Feltételek: a játék űzéséhez alkalmas gyakorlótér, teremben, vagy szabadtéren. Feltételek: páronként legalább 1 korosztálynak, és nemnek megfelelő méretű kézilabda, jelzőtrikók. Követelmény: az elsajátított átadási formákat nagy biztonsággal alkalmazza a gyakorlás során passzív, majd aktív védő mellett. Ismerje, és alkalmazza a cselezésben rejlő lehetőségeket.Legyen képes átemelős cselt végrehajtani mindkét kézzel, melyből képes a játék folytatására. Követelmény: ismerje, és játék közben alkalmazza a beugrásos lövés technikai végrehajtását. Ismerje, és alkalmazza a talajra érkezési módokat. Követelmény: az egyes cselkapcsolatokban rejlő támadó-taktikai lehetőségeket, és játék közben alkalmazza azokat. Követelmény: az elsajátított technikai és taktikai elemek eredményes alkalmazása játék közben. Követelmény: legyen világos képe a játék közben elvárt védőtevékenységgel. Tudatosuljon, hogy minden játék vége, egy 1:1 elleni helyzet megoldásának sikerén múlik. Feltételek: teremben, szabadban megfelelő pálya, párban végezett gyakorlatok;Kritériumok: lassú futás közben társtól érkező labda fejelése a kijelölt helyre, majd ugyanez felugrással, levegőből végrehajtva, 3-3x. Feltételek: teremben a játéktér méretéhez igazított létszámú csapatok; Kritériumok: a tanult technikai elemek felhasználásával, folyamatos játék 4-4 percig, gólszerzés csak fejjel! Feltétel: palánkok;Kritériumok: pontszerzés fektetett dobással,3 kísérletből legalább 2 eredményes pontszerzés! Feltételek: labdák, palánkok, mini is lehet;Kritériumok: indítás 5-5x, legalább 3x pontszerzés, mindegyik oldalon. Feltételek: teremben, női magasságú háló;Kritériumok: társ által feldobott labda megütése a talajra, mindkét kézzel, 5-5x;kosárérintéssel feladott labda megütése a talajra, vissza a társnak, ue. a gyakorlat háló fölött 5x, megadott helyre ütve a labdát! Feltétel: pontosan kijelölt pálya;Kritérium: csapatonként a 3 érintés kijátszása, feladás-leütés alkalmazása, legalább 3 leütés játékközben!Atlétika Futások: futóiskolai gyakorlatok, indián szökdelés, dzsoggolás, térdemeléssel, saroklendítéssel futás, gyors végrehajtásra, a kar- és lábmunka összehangolására törekvéssel; Feltételek: kellő távolság a tanulók közöttKritériumok: az egyes gyakorlatok min.4x, helyes végrehajtása gyorsaságra törekedve, 15-20 m-en.Feltételek: rajttámlák; TornaTalajtorna: akrobatikus elemek, kézen átfordulás előre- hátra Szekrényugrás: átterpesztés;Feltételek: talajszőnyegek;Kritériumok: 3-5 lépés nekifutásból kézen átfordulás előre hajlított állásba, 3x;helyből hátra kézen átfordulás, guggolásba érkezéssel, 3x. Feltételek: 4-5 részes svédszekrény;Kritériumok: a fiuk 4-5, lányok 3-4 részes szekrényen terpeszátugrás lebegőtámasszal, hajlított állásba érkezéssel, 3x.Alternatív környezetben űzhető sportokAsztalitenisz: folyamatos játék, páros játék, adogatások változtatásával. Gördeszkázás, haladás irányváltoztatásokkal, gyorsítások, lassítások. Feltételek: megfelelő számú asztal és ütő;Kritériumok: a játékszabályok egyéni változtatásával is játszanak, szabályos mérkőzések lebonyolítása. Feltételek: egyéni tulajdonú eszköz;Kritériumuk: folyamatos haladással irányváltoztatások; egyensúlyozás két lábon állva, megadott távolságon 3-3x.Önvédelmi és küzdő feladatokGrundbirkózás alapelemei: alapelemek ismétlése; emelések, szabadulások gyakorlása Dzsudó: csúsztatott esés mindkét irányba állásban, oldalazó szökdeléssel;Feltételek: szükséges hely biztosítása a párok számára, azonos képességű, súlyú tanulópárok kialakítása;Kritériumok: az egyes gyakorlatok min. 3x-i végrehajtása, védő-támadó szerepek felcserélése, majd küzdelem!Feltételek: tornaszőnyegek, vagy tatami;Kritériumok: az esés megfelelő ritmusban végrehajtása mindkét irányba 3-3x, szökdeléssel is!Egészségkultúra - prevencióA fizikai fittség típusai, fejlesztési lehetőségeiFeltételek: fogalmi készlet ismerete;Kritériumok: gyakorlatcsoportok kiválasztása az egyes fittségi típusok kialakításához, legalább 3!Teljesítménymérés
7-8. tanítási egység: 9-10. osztály tantervek,tanmenetekTANMENET - 7-8. tanítási egységTanítási egység fő feladatai 7-8. tanítási egységÓraszám: kb. 20-22 óra1. Motoros képességek fejlesztéseKar és törzserő, téri tájékozódó képességfejlesztése. 2. Készségek kialakítása, fejlesztéseTorna jellegű készségek gyakorlása. 3. SzemélyiségformálásPontosság, rendszeretet iránti igény fejlesztése. TartalomTeljesítménycélok endgyakorlatokA foglalkozások lebonyolításához szükséges gyakorlatok pontos végrehajtása. Fegyelmezett vonulás énekszóra.Feltételek: a terem, kijelölt helyén;Kritériumok: vezényszóra történő feladat végrehajtás.Feltétel: magyar népdal kiválasztásaKritérium: a dal ritmusára történő vonulás, ritmusváltással is!GimnasztikaSzabadgyakorlati alapformájú 4-8 ütemű, nyújtó hatású, játékos szabad és társas gyakorlatok. Gerinctorna gyakorlatokFeltételek: teremben az osztály létszámnak megfelelő nagyságú hely, párok kialakítása; Kritériumok: a gyakorlatok folyamatos végrehajtása.Gerincmobilizáló gyakorlatok különböző testhelyzetekben, tudatosítva jelentőségüket!KépességfejlesztésKötélmászás, függeszkedés lefelé; húzódás függésben, alsó fogással, tolódás támaszban KTK-en Has-, hát-, oldalizom erősítés medicinlabda alkalmazásávalFeltételek: megfelelő számú mászókötél;Kritérium: mászó kulcsolással folyamatos mászás 6 m-es kötélen, fiuk lefelé függeszkedve, 3x. Feltételek: a létszámnak megfelelő db. KTK;Kritériumok: az egyes gyakorlatok végrehajtása maximális számban, 3 sorozatban!Feltétel: lányok 2kg-os, fiúk 3kg-os medicinlabda páronként;Kritériumok: az egyes gyakorlatok 10x ismételve 2 sorozatban.ÚszásÚszás választott úszásnemben, folyamatosan Gyakorlatok mélyvízben rajtok, fordulókFeltételek: min 25m-es, mélyvizű medence;Kritériumok: mélyvízben folyamatos úszás a választott úszásnemben 200m, egyéni tempóban 2x. Feltételek: mély vizű medence;Kritériumok: a gyorsúszás bukófordulójának gyakorlásával.SportjátékokTEV31=J22Cicajáték 3+1 TEV32 TEV32 TET41TET42 TET42 TET43TET42 TET62 TET62TET63 TET62 TET44TET63 TET42TAT64 TAT21 TAT63 TAV54KézilabdázásLabda nélküli technikai gyakorlatok:A társ futómozgásának követése. ajtgyakorlatok különböző kiinduló helyzetekből.Labdás technikai gyakorlatok:Kettes, hármas, négyes csoportokban végrehajtott labdaátadások.Kettes, hármas, négyes csoportokban végrehajtott labdaátadások, passzív védő mellett.Átemelés dobókézzel minden irányból érkező labda levegőben történő birtokbavételét követően páros lábra érkezés után, dobókézzel azonos láb kilépése majd, keresztbelépése után, dobókézzel ellentétes láb kapu felé irányuló lépésével. (3 lépés)Kettes, hármas, négyes csoportokban végrehajtott labdaátadások, aktív védő mellettÁtemelés dobókézzel ellentétes kézzel beszökkenésselminden irányból érkezőlabda levegőben történő birtokbavételét követően páros lábról dobókézzel azonos láb szabadulólépésével,majd dobókézzel ellentétes láb kapu felé irányuló lépésével. (2 lépés) Kapura lövések:Beugrásos felső lövés, dobókézzel ellentétes sarokból indulva. A labda átvétele lépés közben a dobókézzel azonos lábra történik. A labda rövid felkészítésével, dobókézzel ellentétes lábról felugrás. Lövés a legmagasabb ponton, leérkezés pároslábra majd mellső fekvőtámaszon keresztül hasonfekvésbe(2 lépés)Beugrásos kanyarított lövés, dobókézzel ellentétes sarokból indulva. A labda átvétele levegőben történik majd lépés a dobókézzel, azonos lábbal. A labda rövid felkészítésével, dobókézzel ellentétes lábról felugrás. Kapura lövéskanyarítással. Leérkezés páros lábra, majd kicsúszás mellkason. (1lépés)Beugrásos felső lövés elhajlással (rövid oldalra) mezőnyből indulva. A labda átvétele levegőben a dobókézzel azonos lábra. A labda ívben történő felkészítésével, dobókézzel ellentétes lábról felugrás. Felsőelhajlásos lövés a kapu rövid oldalára, majd leérkezés a dobókézzel azonos lábra, kigurulás a test szélességi tengelye körül.Támadó taktikai feladatokCselkapcsolat : Felugrásos lövőcsel utándobókéz irányába történő betörés és a mélységben kilépő védővel szemben újabb irányváltoztatás a dobókéz irányába és a játékszituáció folytatása.4-3 elleni támadás (BSZ-BÁ-JÁ-JSZ kapcsolat) BSZ. Az BÁ-től kapott labdával térnyeréses húzást hajt végre az oldalvonal irányába és passzol a párhuzamos rátörést végrehajtó ÁTL-nek, aki a védők tevékenységétől függően folytatja a játékszituációt.4-3 elleni támadás (BSZ-BÁ-I -BE kapcsolat) Veszprém bal (?)4-4 elleni támadás. (azonos mélységben lévő védők ellen) Üres helycsere kereszttel. BE 3-3 között. A játékszituáció folytatása a védők tevékenységétől függően.Védekező taktika:Vegyes védekezés alkalmazása 4 : 4 elleni játékban Kétkapus játék Labdarúgás: labdás koordináció minőségi fejlesztése, technikai gyakorlatok:labdakezelések mozgás közben fejelések talajról, levegőben, átadások labdaátvételek játék: vegyes védekezéssel. Kosárlabdázás:játék: egészpályán 5:5 ellen, hosszú indítással; öplabdázás: sáncolás gyakorlása; feladás- leütés; Játék: 3:3 ellen, kicsinyített pályán, feladás- leütés alkalmazásával. Feltételek: a játék űzéséhez alkalmas gyakorlótér, teremben, vagy szabadtéren. Feltételek: páronként legalább 1 korosztálynak, és nemnek megfelelő méretű kézilabda, jelzőtrikók. Követelmény: az elsajátított átadási formákat nagy biztonsággal alkalmazza a gyakorlás során passzív, majd aktív védő mellett. Ismerje, és alkalmazza a cselezésben rejlő lehetőségeket.Legyen képes átemelős cselt végrehajtani mindkét kézzel, melyből képes a játék folytatására. Követelmény: ismerje, és játék közben alkalmazza a beugrásos lövés technikai végrehajtását. Ismerje, és alkalmazza a különböző talajra érkezési módokat. Követelmény: az egyes cselkapcsolatokban rejlő támadó-taktikai lehetőségeket, és játék közben alkalmazza azokat. Követelmény: az elsajátított technikai és taktikai elemek eredményes alkalmazása játék közben. Követelmény: legyen világos képe a játék közben elvárt védőtevékenységgel. Tudatosuljon, hogy minden játék vége, egy 1:1 elleni helyzet megoldásának sikerén múlik. Feltételek: teremben, megfelelő méretű pálya, párban végezett gyakorlatok;Kritériumok: lassú futás közben társtól érkező labda fejelése a kijelölt helyre, majd ugyanez felugrással, levegőből végrehajtva, 3-3x.A láb különböző részeivel történő labdakezelés folyamatosan. Feltételek: teremben a játéktér méretéhez igazított létszámú csapatok; Kritériumok: a tanult technikai elemek felhasználásával, folyamatos játék 4-4 percig, gólszerzés csak fejjel! Feltétel: palánkok;Kritériumok: pontszerzés fektetett dobással,3 kísérletből legalább 2x hosszú indítással eredményes pontszerzés! Feltételek: teremben, női magasságú háló;Kritériumok: társ által feldobott labda megütése a talajra, mindkét kézzel, 5-5x;kosárérintéssel feladott labda megütése a talajra, vissza a társnak, ue. a gyakorlat háló fölött 5x, megadott helyre ütve a labdát! Feltétel: pontosan kijelölt pálya;Kritérium: csapatonként a 3 érintés kijátszása, feladás-leütés alkalmazása, legalább 3 leütés játékközben!Atlétika Futások: futóiskolai gyakorlatok, indián szökdelés, dzsoggolás, térdemeléssel, saroklendítéssel futás, gyors végrehajtásra, a kar- és lábmunka összehangolására törekvéssel; Dobások: medicinlabdával Feltételek: kellő távolság a tanulók közöttKritériumok: az egyes gyakorlatok min.4x, helyes végrehajtása gyorsaságra törekedve, 15-20 m-en. Feltételek: 2-3 kg-os medicinlabdák;Kritériumok: hajító, lökő, vető gyakorlatok különböző kiinduló helyzetekből, 5-5x ismétléssel, az érkező labdát mindig el kell kapni!TornaTalajtorna: akrobatikus elemek, kézen átfordulás előre- hátra Gyűrűn (fiúk): alaplendület, vállátfordulás előre, terpeszleugrás; Nyújtón (fiúk): alaplendület, kelepfelhúzódás támaszba, alálendüléssel leugrás. Gerendán (lányok): alaphelyzetek gyakorlása: állások, térdelések, ülések, fekvések, támaszhelyzetek; Felemáskorlát (lányok): támaszok, függések, támaszból átguggolás, átterpesztésFeltételek: talajszőnyegek;Kritériumok: 3-5 lépés nekifutásból kézen átfordulás előre hajlított állásba, 3x;helyből hátra kézen átfordulás, guggolásba érkezéssel, 3x. Feltételek: legalább 2 pár magas lengőgyűrű;Kritériumok: tornászos tartással végrehajtott alaplendület, vállátfordulás és leterpesztés hajlított állásba érkezéssel, 3x. Feltételek: magas nyújtó;Kritériumok: ostorlendülettel indított alaplendület; kelepfelhúzódás, alálendülés leugrás, min.3x. Feltételek: alacsony gerenda;Kritériumok: az egyes alaphelyzetek gyakorlása min. 3-3x, tornászos tartással kivitelezve. Feltétel: felemáskorlát;Kritériumok: minden tanuló próbálkozzon a feladatok végrehajtásával, 3-3x minimum. Alternatív környezetben űzhető sportokAsztalitenisz: csapat házibajnokság lebonyolítása, körmérkőzéses rendszerben. Korcsolyázás: előre-hátrakorcsolyázás, koszorú Feltételek: megfelelő számú asztal és ütő;Kritériumok: a játékszabályok betartásával a bajnokság lebonyolítása. Feltételek: jégpálya az iskolaudvaron, vagy közelben lévő műjégen;Kritériumuk: folyamatos előre-hátra- haladás közben irányváltoztatások;koszorú mindkét oldalra folymatosan.Önvédelmi és küzdő feladatokDzsudó: csúsztatott esés mindkét irányba állásban, oldalazó szökdeléssel;Feltételek: tornaszőnyegek, vagy tatami;Kritériumok: az esés megfelelő ritmusban végrehajtása mindkét irányba 3-3x, szökdeléssel is! Egészségkultúra - prevencióA fizikai fittség típusai, fejlesztési lehetőségeiFeltételek: fogalmi készlet ismerete;Kritériumok: gyakorlatcsoportok kiválasztása az egyes fittségi típusok kialakításához, legalább 3!Teljesítménymérés
9-10. tanítási egység: 9-10. osztály tantervek,tanmenetekTANMENET - 9-10. tanítási egységTanítási egység fő feladatai 9-10. tanítási egységÓraszám: kb. 20-22 óra1. Motoros képességek fejlesztéseErő-állóképesség,a láb gyorserejének fejlesztése.Egyensúlyozó képesség fejlesztése 2. Készségek kialakítása, fejlesztéseTorna jellegű készségek alakítása,téli sportok: korcsolyázás, alpesi sízés és sífutás mozgásanyagának feldolgozó gyakorlása. 3. SzemélyiségformálásBajtársiasság, csapatszellem alakítása. TartalomTeljesítménycélok endgyakorlatokA foglalkozások lebonyolításához szükséges gyakorlatok pontos végrehajtása. Fegyelmezett vonulás énekszóra.Feltételek: a terem, kijelölt helyén;Kritériumok: vezényszóra történő feladat végrehajtás.Feltétel: magyar népdal kiválasztásaKritérium: a dal ritmusára történő vonulás, ritmusváltással is!GimnasztikaSzabadgyakorlati alapformájú 4-8 ütemű, erősítő hatású, kézi súlyzó gyakorlatok Gerinctorna gyakorlatokFeltételek: teremben az osztály létszámnak megfelelő nagyságú hely; Kritériumok: a gyakorlatok folyamatos, pontos végrehajtása.Gerincmobilizáló és tartásjavító gyakorlatok, különböző testhelyzetekben, tudatosítva jelentőségüket!KépességfejlesztésKötélmászás, fiúknak függeszkedés kísérletek felfelé; lefelé teljes kötélen függeszkedés; húzódás függésben, alsó fogással, tolódás támaszban KTK-en; sorozatugrások zsámolyokon, páros és egy lábon;Feltételek: megfelelő számú mászókötél;Kritérium: mászó kulcsolással folyamatos mászás 6 m-es kötélen, fiuk függeszkedés kísérletek felfelé; lefelé függeszkedés teljes kötélen, 3x. Feltételek: a létszámnak megfelelő db. KTK;Kritériumok: az egyes gyakorlatok végrehajtása min 5x, 4 sorozatban! Feltétel: legalább 6 db zsámoly;Kritériumok: az egyes gyakorlatok ismételve 5 sorozatban. .ÚszásÚszás 2 választott úszásnemben, folyamatosan Feltételek: min 25m-es, mélyvizű medence;Kritériumok: mélyvízben folyamatos úszás a 2 választott úszásnemben 200-200m, egyéni tempóban 2x.SportjátékokJ51 J42(21)Három gyerek, két labdaJ55(22)Cicajáték 3+1 TET32 TET42 TET41TET42 TET42 TET62 TET62 TET61 TET63TAT53 TAT55 TAT61 TAT64 TAV54 TEK23TEK42KézilabdázásLabda nélküli technikai gyakorlatok:A társ futómozgásának követése. ajtgyakorlatok különböző kiinduló helyzetekből.Páros küzdő gyakorlatok.Labdás technikai gyakorlatok:Kettes, hármas, négyes csoportokban végrehajtott labdaátadások, helyváltoztatással különböző sebességű futások közben.Kettes, hármas, négyes csoportokban végrehajtott labdaátadások, félaktív védő mellett, helyváltoztatással, különböző ritmusú és sebességű futás közben.Átemelés dobókézzel minden irányból érkező labda levegőben történő birtokbavételét követően páros lábra érkezés után, dobókézzel azonos láb kilépése majd, keresztbelépése után, dobókézzel ellentétes láb kapu felé irányuló lépésével. (3 lépés)Kettes, hármas, négyes csoportokban végrehajtott labdaátadások, aktív védő, vagy védők mellett, haladással sávtartással, és pozícióváltásokkal.Átemelés dobókézzel ellentétes kézzel beszökkenésselminden irányból érkezőlabda levegőben történő birtokbavételét követően páros lábról dobókézzel azonos láb szabadulólépésével,majd dobókézzel ellentétes láb kapu felé irányuló lépésével. (2 lépés) Kapura lövések:Beugrásos felső lövés oldal zárás után,pattintott átadás után 2 kezes labdaátvétel, negyedfordulattal a dobókézzel azonos irányba, dobókézzel ellentétes lábról történő beugrással. övid labdafelkészítés után felső lövést követően érkezés páros lábra.Beugrásos felső lövés oldal zárás után, pattintott átadás után 1 kezes labdaátvétel, negyedfordulattal a dobókézzel azonos irányba, dobókézzel azonos lábról történő beugrással. övid labdafelkészítés után felső lövést követően érkezés tompítással mellső fekvőtámaszba. (Karadzsa)Bevetődéses lövés felső elhajlással, oldalzárással, pattintott átadás után 1 kezes labdaátvétellel, negyedfordulattal a dobókézzel azonos irányba, páros lábról történő bevetődéssel. övid labdafelkészítés követően bevetődéses lövés, majd leérkezés dobókézzel ellentétes lábra és kigurulás a test szélességi tengelye körül.Támadó taktikai feladatokCselkapcsolat: Felugrásos lövőcsel utándobókéz irányába történő betörés és a mélységben kilépő védővel szemben újabb irányváltoztatás a dobókéz irányába és a játékszituáció folytatása. A csel után a beállónak történő bejátszás.4-3 elleni támadás (BSZ-BÁ-JÁ-JSZ kapcsolat) BSZ. Az BÁ-től kapott labdával térnyeréses húzást hajt végre az oldalvonal irányába és passzol a párhuzamos rátörést végrehajtó ÁTL-nek, aki a védők tevékenységétől függően folytatja a játékszituációt.5-4 elleni támadás (BSZ-BÁ-I -BE –JÁ kapcsolat) 5-5 elleni támadás. (azonos mélységben lévő védők ellen) Üres helycsere kereszttel. BE 3-3 között. A játékszituáció folytatása a védők tevékenységétől függően.Védekező taktika:Vegyes védekezés alkalmazása 5 : 5 elleni játékbanKapus védés a beálló lövéseivel szemben. Kétkapus játék Labdarúgás: labdás koordináció technikai gyakorlatok:labdakezelések mozgás közben kapura lövéssel befejezve; átadások labdaátvételek játék: ötletjáték Kosárlabdázás:Területvédekezés gyakorlatai: elzárás, mindkét oldalról; játék: félpályán 5:5 ellen, területvédekezéssel, elzárás alkalmazásával öplabdázás: sáncolás gyakorlása; feladás- leütés; Játék: 3:3 ellen, kicsinyített pályán, feladás- leütés alkalmazásával. Feltételek: a játék űzéséhez alkalmas gyakorlótér, teremben, vagy szabadtéren. Feltételek: páronként legalább 1 korosztálynak, és nemnek megfelelő méretű kézilabda, jelzőtrikók. Követelmények: legyenek képesek mozgás közben a társhoz biztonsággal eljuttatni a labdát. Tudatosan alkalmazzák a védővel szembeni előny megszerzésére az átemelős cseleket, és az ezekből következő technikai elemeket. Követelmények: ismerjék a beálló pozícióból elvárható kapura lövések technikai végrehajtását.5 lövéskísérletből 3x eredményesen hajtsanak végre célra történő befejezést. Követelmény: Legyen képes felismerni a felugrásos lövőcsel végrehajtásából adódó taktikai megoldásokat. Követelmény: ismerje fel, és alkalmazza az emberelőnyös játék közben kialakuló, térnyerésre törekvő húzásokból adódó sikeres támadás befejezési lehetőségeket. Feltételek: teremben, megfelelő méretű pálya, párban végezett gyakorlatok;Kritériumok: lassú futás közben társtól érkező labda visszapasszolása, végén kapura lövés mindkét lábbal, 33-x. A lábkülönböző részeivel történő labdakezelés folyamatosan. Feltételek: teremben a játéktér méretéhez igazított létszámú csapatok; Kritériumok: a tanult technikai elemek felhasználásával, folyamatos játék 4-4 percig, gólszerzésre törekedni. Feltétel: azonos létszámú csapatok;Kritériumok: a védőjátékos mindig a labdát birtokló játékoshoz fut elzárni>Kritériumok: a támadó csapat zóna körüli labdaadogatását követve elzárások alkalmazásával védekezés, pontszerzés után cserével. Feltételek: teremben, női magasságú háló;Kritériumok: 3-3 játékos a háló mindkét oldalán játék közben gyakorolja a feladás-leütést, a másik oldal pedig sáncolni próbálja, cserével végrehajtva a feladatokat.; Feltétel: pontosan kijelölt pálya;Kritérium: csapatonként a 3 érintés kijátszása, feladás-leütés alkalmazása, legalább 3 leütés játékközben!Atlétika Futások: futóiskolai gyakorlatok, indián szökdelés, dzsoggolás, térdemeléssel, saroklendítéssel futás, gyors végrehajtásra, a kar- és lábmunka összehangolására törekvéssel; Feltételek: kellő távolság a tanulók közöttKritériumok: az egyes gyakorlatok min.4x, helyes végrehajtása gyorsaságra törekedve, 15-20 m-en. Kritériumok: hajító, lökő, vetőTornaTalajtorna: akrobatikus elemek, kézen átfordulás előre- hátra, gyakorlása; különböző mérlegállások, hidak összefüggő talajgyakorlatban; Gyűrűn (fiúk): alaplendület, vállátfordulás előre, terpeszleugrás gyakorlása; Nyújtón (fiúk): alaplendület, kelepfelhúzódás támaszba, alálendüléssel leugrás gyakorlása; Gerendán (lányok): lépések, fordulatok, hintalépés Felemáskorlát (lányok): kelepfellendülés támaszba, alálendülés az alsó karfára terpesztámaszba, malomforgás előre, hátraFeltételek: talajszőnyegek;Kritériumok: 3-5 lépés nekifutásból kézen átfordulás előre hajlított állásba, 3x;helyből hátra kézen átfordulás, guggolásba érkezéssel, 3x. Kritériumok: térdelőmérleg, álló mérlegek kéztámasszal, hidak beépítése. Feltételek: legalább 2 pár magas lengőgyűrű;Kritériumok: tornászos tartással végrehajtott alaplendület, vállátfordulás előre és leterpesztés hajlított állásba érkezéssel, 3x. Feltételek: magas nyújtó;Kritériumok: húzódással indított alaplendület; Kelepfelhúzódás támaszba, alálendüléssel leugrás folyamatos végrehajtása, min. 3x. Feltételek: alacsony gerenda;Kritériumok: az egyes gyakorlatok min. 3-3x végrehajtva, tornászos tartással kivitelezve. Feltétel: felemáskorlát;Kritériumok: minden tanuló próbálkozzon a feladatok végrehajtásával, 3-3x minimum. Alternatív környezetben űzhető sportokAsztalitenisz: egyéni házibajnokság lebonyolítása, kieséses rendszerben. Korcsolyázás: előre-hátrakorcsolyázás, koszorú Sízés, alpesi és sífutásFeltételek: megfelelő számú asztal és ütő;Kritériumok: a játékszabályok betartásával a bajnokság lebonyolítása. Feltételek: jégpálya az iskolaudvaron, vagy közelben lévő műjégen;Kritériumuk: folyamatos előre-hátra- haladás közben irányváltoztatások;koszorú mindkét oldalra folyamatosan. Sí tábor megszervezése a sí szünetben.A tanult elemek gyakorlása, továbbfejlesztése. A tábor végén sífutó és lesikló versenyek lebonyolítása.Önvédelmi és küzdő feladatokDzsudó: társas rávezető gyakorlatok, zuhanó esések társ általi lökésből állásban és mozgás közben, leszorítás; földharcokFeltételek: tornaszőnyegek, vagy tatami;Kritériumok: az esés megfelelő ritmusban végrehajtása mindkét formában 3-3x, legalább két leszorítás technika gyakorlása;földharcban a tanult leszorítások és szabadulás gyakorlása;Egészségkultúra - prevencióEdzés alternatív eszközökkel, erő-, fitneszgépekkel;Feltételek: megfelelő géppark, fogalmi készlet ismerete;Kritériumok: a gépeknek megfelelő gyakorlatcsoportok kiválasztása gyakorlása, hatásmechanizmusának ismerete!Teljesítménymérés
11-12. tanítási egység: 9-10. osztály tantervek,tanmenetekTANMENET - 11-12. tanítási egységTanítási egység fő feladatai 11-12. tanítási egységÓraszám: kb. 20-22 óra1. Motoros képességek fejlesztéseAerob állóképesség fejlesztése.Egyensúlyozó-, téri tájékozódó képesség-, karerő fejlesztése. 2. Készségek kialakítása, fejlesztéseTorna jellegű készségek fejlesztése, téli sportok: korcsolyázás, alpesi sízés és sífutás mozgásanyagának 3. SzemélyiségformálásBajtársiasság, csapatszellem alakítása. TartalomTeljesítménycélok endgyakorlatokA foglalkozások lebonyolításához szükséges gyakorlatok pontos végrehajtása. Fegyelmezett vonulás énekszóra.Feltételek: a terem, kijelölt helyén;Kritériumok: vezényszóra történő feladat végrehajtás.Feltétel: magyar népdal kiválasztásaKritérium: a dal ritmusára történő vonulás, ritmusváltással is!GimnasztikaSzabadgyakorlati alapformájú 4-8 ütemű, általános hatású, szabadgyakorlatok; Gerinctorna gyakorlatokFeltételek: teremben az osztály létszámnak megfelelő nagyságú hely; Kritériumok: a gyakorlatok folyamatos, pontos végrehajtása.Gerincmobilizáló és tartásjavító gyakorlatok, különböző testhelyzetekben, tudatosítva jelentőségüket! Képességfejlesztés Aerob állóképesség fejlesztése 20m –es ingafutás alkalmazásával; húzódás függésben, alsó fogással, tolódás támaszban KTK-en; sorozatugrások zsámolyokon, páros és egy lábon; Feltételek: az ingafutáshoz szükséges eszközök és megfelelő hosszúságú pálya;Kritériumok: maximális teljesítményre törekvés. Feltételek: a létszámnak megfelelő db. KTK;Kritériumok: az egyes gyakorlatok végrehajtása fiúk: min 8x, lányok: min 5x, 3 sorozatban! Feltétel: legalább 8 db zsámoly;Kritériumok: az egyes gyakorlatsorok ismételve, 5 sorozatban.ÚszásÚszás 2 választott úszásnemben, folyamatosan Feltételek: min 25m-es, mélyvizű medence;Kritériumok: mélyvízben folyamatos úszás a 2 választott úszásnemben 200-200m, egyéni tempóban 2x. Sportjátékok TEV31=J22Cicajáték 3+1 TEV32TET42TET43 TET43 TET42TET41 TET42 TET44 TET62 TET62 TET61TET65 TET44TAT53 TAT51TAT64 TAT52 TAT42TAT56 TAV61KézilabdázásKézilabdázásLabda nélküli technikai gyakorlatok:A társ futómozgásának követése.Irányváltások fogójátékok közben. Kooperativitást fejlesztő páros, fogó játékok.Páros küzdő gyakorlatok.Labdás technikai gyakorlatok:Különböző feladatokkal kettes, hármas, négyes csoportokban végrehajtott labdaátadások, helyváltoztatással különböző sebességű futások közben.Különböző feladatokkal, kettes, hármas, négyes csoportokban végrehajtott labdaátadások, félaktív védő mellett, helyváltoztatással, különböző ritmusú és sebességű futás közben.Átemelés dobókézzel minden irányból érkező labda levegőben történő birtokbavételét követően páros lábra érkezés után, dobókézzel azonos láb kilépése majd, keresztbelépése után, dobókézzel ellentétes láb kapu felé irányuló lépésével. (3 lépés)Különböző feladatokkal, kettes, hármas, négyes csoportokban végrehajtott labdaátadások, aktív védő, vagy védők mellett, haladással sávtartással, és pozícióváltásokkal.Lövőcsel csipőmagasságban dobókézzel ellentétes láb kitámasztásával, majd dobókézzel ellentétes lábon hossztengely körüli forgás után a játékszituáció folytatása. Kapura lövések:Beugrásos felső lövés oldal zárás után,pattintott átadás után 2 kezes labdaátvétel, negyedfordulattal a dobókézzel azonos irányba, dobókézzel ellentétes lábról történő beugrással. övid labdafelkészítés után felső lövést követően érkezés páros lábra.Beugrásos felső lövés oldal zárás után, pattintott átadás után 1 kezes labdaátvétel, negyedfordulattal a dobókézzel azonos irányba, dobókézzel azonos lábról történő beugrással. övid labdafelkészítés után felső lövést követően érkezés tompítással mellső fekvőtámaszba. (Karadzsa)Bevetődéses lövés mögéállásos zárást követően jobbszélről kapott pattintott labdával, 1 kezes labdaátvétellel. övid labdafelkészítést követően, dobókézzel ellentétes lábról történő bevetődéssel lövés. Leérkezés páros lábra, majd kicsúszás mellkason.Támadó taktikai feladatokCselkapcsolat : Felugrásos lövőcsel utándobókéz irányába történő betörés és a mélységben kilépő védővel szemben újabb irányváltoztatás a dobókéz irányába és a játékszituáció folytatása. A csel után a beállónak történő bejátszás.5:4 elleni támadás (BSZ-BÁ- I - JÁ-JSZ kapcsolat) BSZ. Az BÁ-től kapott labdával térnyeréses húzást hajt végre az oldalvonal irányába és passzol a párhuzamos rátörést végrehajtó ÁTL-nek, aki a védők tevékenységétől függően folytatja a játékszituációt.5-4 elleni támadás (BSZ-BÁ-I -BE –JÁ kapcsolat) – szélső befutással6-5 elleni támadás. (azonos mélységben lévő védők ellen) Üres helycsere kereszttel. BE 3-3 között. A játékszituáció folytatása a védők tevékenységétől függően.Védekező taktika:Nyitott védekezés alkalmazása 5 : 1 elleni játékban Kétkapus játék Labdarúgás: labdás koordináció technikai gyakorlatok:labdakezelések mozgás közben kapura lövéssel befejezve; átadások labdaátvételek játék: ötletjáték Kosárlabdázás:Támadójáték gyakorlatai: elzárás-lefordulás mindkét oldalról; játék: félpályán 5:5 ellen, területvédekezéssel, elzárás alkalmazásával öplabdázás: sáncolás gyakorlása; feladás- leütés; Játék: 3:3 ellen, kicsinyített pályán, feladás- leütés alkalmazásával. Feltételek: a játék űzéséhez alkalmas gyakorlótér, teremben, vagy szabadtéren. Feltételek: páronként legalább 1 korosztálynak, és nemnek megfelelő méretű kézilabda, jelzőtrikók. Követelmény: zavaró körülmények mellett, legyen képes az eredményes játék érdekében a pontos, társ felé célzott átadások végrehajtására. Követelmény: legyen képes kézilabdával legalább 25 m-es pontos dobás végrehajtására. Követelmények: ismerjék a beálló pozícióból elvárható kapura lövések technikai végrehajtását.5 lövéskísérletből 3x eredményesen hajtsanak végre célra történő befejezést. Feltételek: teremben, megfelelő méretű pálya, párban végezett gyakorlatok;Kritériumok: lassú futás közben társtól érkező labda visszapasszolása, végén kapura lövés mindkét lábbal, 3-3x. A lábkülönböző részeivel történő labdakezelés folyamatosan. Feltételek: teremben a játéktér méretéhez igazított létszámú csapatok; Kritériumok: a tanult technikai elemek felhasználásával, folyamatos játék 4-4 percig, gólszerzésre törekedni. Feltétel: azonos létszámú csapatok;Kritériumok: a támadó csapat játékosa labda átadás után társának védő játékosához fut elzárni, majd lefordul és labdát visszakapva kosárra dob;Kritériumok: a támadó csapat zóna körüli labdaadogatással elzárások alkalmazásával pontszerzési helyzet kialakítása. Feltételek: teremben, női magasságú háló; fiúk férfi hálónál gyakoroljanak;Kritériumok: 3-3 játékos a háló mindkét oldalán játék közben gyakorolja a feladás-leütést, a másik oldal pedig sáncolni próbálja, cserével végrehajtva a feladatokat. Feltétel: pontosan kijelölt pálya;Kritérium: csapatonként a 3 érintés kijátszása, feladás-leütés alkalmazása, legalább 3 leütés játékközben!Atlétika Futások: futóiskolai gyakorlatok, indián szökdelés, dzsoggolás, térdemeléssel, saroklendítéssel futás, gyors végrehajtásra, a kar- és lábmunka összehangolására törekvéssel; Feltételek: kellő távolság a tanulók közöttKritériumok: az egyes gyakorlatok min.4x, helyes végrehajtása gyorsaságra törekedve, 15-20 m-en. TornaTalajtorna: statikus és dinamikus elemkombinációkból álló gyakorlat; Gyűrűn (fiúk): húzódás-tolódás támaszba, ülőtartás, ereszkedés lefüggésbe, terpeszleugrás; Nyújtón (fiúk): alaplendület billenés mellső támaszba, kelepforgás, alálendüléssel leugrás; Gerendán (lányok): fordulatok állásban, guggolásban, szökdelések, Felemáskorlát (lányok): felugrás támaszba, felugrás függésbe, billenés a magas karfán mellső támaszba, nyílugrás;Feltételek: talajszőnyegek;Kritériumok: 3-5 elemből álló gyakorlatsor összeállítása, gyakorlása, bemutatása. Feltételek: legalább 2 pár magas lengőgyűrű;Kritériumok: az elemek külön-külön gyakorlása, majd összefüggő gyakorlatként bemutatása. Feltételek: magas nyújtó;Kritériumok: az elemek egyenkénti gyakorlása, majd összefüggő gyakorlatként bemutatása. Feltételek: alacsony gerenda;Kritériumok: az egyes gyakorlatok min. 3-3x végrehajtva, elemkombinációkat alkotva bemutatás.Feltétel: felemáskorlát;Kritériumok: az elemek végrehajtása, minimum 3-3x. Alternatív környezetben űzhető sportokKorcsolyázás: előre-hátrakorcsolyázás, koszorú jégkorongozás: Feltételek: jégpálya az iskolaudvaron, vagy közelben lévő műjégen;Kritériumuk: folyamatos előre-hátra- haladás közben irányváltoztatások;koszorú mindkét oldalra folyamatosan.Feltételek: ütők és korongok; Kritériumok: siklással korongvezetés ütővel előre-hátra, kapura ütés. Önvédelmi és küzdő feladatokDzsudó: a tanult technikai elemek alkalmazása új variációkban; földharcokFeltételek: tornaszőnyegek, vagy tatami;Kritériumok: az egyes technikai elemek ismételt gyakorlása külön-külön, variációkban való bemutatása.földharcban a tanult leszorítások és szabadulás gyakorlása;Egészségkultúra - prevencióEdzés alternatív eszközökkel, erő-, fitneszgépekkel; az intenzitás és ismétlésszám és a pihenőidő változtatásának hatásai;Feltételek: megfelelő géppark, fogalmi készlet ismerete;Kritériumok: a gépeknek megfelelő gyakorlatcsoportok kiválasztása gyakorlása, hatásmechanizmusának ismerete!Feltételek: megfelelő géppark;Kritériumok: a terhelés különböző változatainak kipróbálása és a hatások értelmezése.Teljesítménymérés
13-14. tanítási egység: 9-10. osztály tantervek,tanmenetekTANMENET - 13-14. tanítási egységTanítási egység fő feladatai 13-14. tanítási egységÓraszám: kb. 20-22 óra1. Motoros képességek fejlesztéseFutógyorsaság, láb-, törzserő fejlesztése. 2. Készségek kialakítása, fejlesztéseAtlétikai magas-, távolugró, dobókészségek fejlesztése,alternatív játékok, padlólabdázás 3. Személyiségformálásönállóság és a csapatszellem alakítása. TartalomTeljesítménycélok endgyakorlatokA foglalkozások lebonyolításához szükséges gyakorlatok pontos végrehajtása. Fegyelmezett vonulás énekszóra.Feltételek: a terem, kijelölt helyén;Kritériumok: vezényszóra történő feladat végrehajtás.Feltétel: magyar népdal kiválasztásaKritérium: a dal ritmusára történő vonulás, ritmusváltással is!GimnasztikaSzabadgyakorlati alapformájú 4-8 ütemű, erősítő hatású, medicinlabda-, szabadgyakorlatok; Feltételek: medicinlabdák, teremben az osztály létszámnak megfelelő nagyságú hely; Kritériumok: a gyakorlatok folyamatos, pontos végrehajtása, 4-szeri ismétlésekkel..KépességfejlesztésGyors futások 60m-en erősítő hatású törzserő fejlesztő gyakorlatok szereken, pad, bordásfal végezve; futások, sorozatugrások zsámolyokon, páros és egy lábon;Feltételek: megfelelő hosszúságú pálya;Kritériumok: maximális teljesítményre törekvés, a táv 5x lefutásával. Feltételek: a létszámnak megfelelő számú pad és bordásfal;Kritériumok: az egyes gyakorlatok végrehajtása 10-10x. Feltétel: legalább 8 db zsámoly;Kritériumok: az egyes gyakorlatsorok ismételve, 5 sorozatban.ÚszásVegyes úszás 3 úszásnemben, folyamatosan Feltételek: min 25m-es, mélyvizű medence;Kritériumok: mélyvízben folyamatos úszás a váltott sorrendben, minden úszásnemben 100-100m-t., egyéni tempóban 2x.SportjátékokTET31=J22Cicajáték 3+1 TET32TEK23TET32 TET42 TET44 TET44 TET42 TET44 TET62 TET62 TET66 TET63 TAT51 TAT31 TAT31 TAV56 KézilabdázásLabda nélküli technikai gyakorlatok:A társ futómozgásának követése.Ütközések, talajon, levegőben.Páros küzdő gyakorlatok.Labdás technikai gyakorlatok:A kapus védésének technikai elemei.Labdás küzdő játékok, párokban, hármas, négyes csoportokban, a labda továbbítására való törekvéssel.Különböző feladatokkal kettes, hármas, négyes csoportokban végrehajtott labdaátadások, helyváltoztatással különböző sebességű futások közben.Különböző feladatokkal, kettes, hármas, négyes csoportokban végrehajtott labdaátadások, félaktív védő mellett, helyváltoztatással, különböző ritmusú és sebességű futás közben.Átemelés dobókézzel minden irányból érkező labda levegőben történő birtokbavételét követően páros lábra érkezés után, dobókézzel azonos láb kilépése majd, keresztbelépése után, dobókézzel ellentétes láb kapu felé irányuló lépésével. (3 lépés)Különböző feladatokkal, kettes, hármas, négyes csoportokban végrehajtott labdaátadások, aktív védő, vagy védők mellett, haladással, sávtartással, és pozícióváltásokkal.Lövőcsel csipőmagasságban dobókézzel ellentétes láb kitámasztásával, majd dobókézzel ellentétes lábon hossztengely körüli forgás után a játékszituáció folytatása. Kapura lövések:Gyorsindításból történő célzott kapuralövések beugrással.Lerohanásból történő kapura lövések páros, hármas kapcsolatokból, félaktív védők mellett beugrással. Lerohanásból történő kapura lövések kettes-hármas csoportokban, aktív védők mellett. Befejezés beálló helyről. Támadó taktikai feladatokCselkapcsolat: Felugrásos lövőcsel utándobókéz irányába történő betörés és a mélységben kilépő védővel szemben újabb irányváltoztatás a dobókéz irányába és a játékszituáció folytatása. A csel után a beállónak történő bejátszás.5:5 elleni támadás (BSZ-BÁ- I - JÁ-JSZ kapcsolat) BSZ. Az BÁ-től kapott labdával térnyeréses húzást hajt végre az oldalvonal irányába és passzol a párhuzamos rátörést végrehajtó ÁTL-nek, aki a védők tevékenységétől függően folytatja a játékszituációt.6-6 elleni támadás (BSZ-BÁ-I -BE –JÁ kapcsolat) – szélső felkanyarításával.6-6 elleni támadás. (azonos mélységben lévő védők ellen) Üres helycsere kereszttel. BE 3-3 között. A játékszituáció folytatása a védők tevékenységétől függően.Védekező taktika:6:0-s védekezés alkalmazása 2 beálló elleni játékban. Kétkapus játék Labdarúgás: labdás koordináció technikai gyakorlatok:induló-, futó-, lövő cselek védővel szemben, cselek mozgás közben kapura lövéssel befejezve; átadások labdaátvételek játék: ötletjáték Kosárlabdázás:Támadójáték gyakorlatai: elzárás-lefordulás mindkét oldalról; játék: ötletjáték 5:5 ellen, elzárás-lefordulás alkalmazásával öplabdázás: tanult elemek gyakorlása egyénileg és csoportokban Játék: teljes létszámú csapatokkal teljes nagyságú pályán, a tanult elemek alkalmazásával, nyitásra és a feladás-leütésre figyelve. Feltételek: a játék űzéséhez alkalmas gyakorlótér, teremben, vagy szabadtéren. Feltételek: páronként legalább 1 korosztálynak, és nemnek megfelelő méretű kézilabda, jelzőtrikók. Legyen képes nagy sebességű egyenes vonalú futómozgás közben pontosan passzolni a társának, legalább 6 m távolságra. Legyen képes sávtartással végrehajtott gyorsindítás, lerohanás után pontosan végrehajtott célzott lövés kivitelezésére. Legyen képes aktív védők mellett eredményes lerohanás kivitelezésére. Jusson el a kapura lövésig a gyakorlatban. Követelmény: legyen képes felismerni, az egyes pozícóváltásokból adódó előnyök megszerzésének lehetőségét. Játék közben törekedjen az ezekből adódó lehetőségek eredményes befejezésére. Feltételek: teremben, szabadban megfelelő méretű pálya, párban végezett gyakorlatok;Kritériumok: labdával indulócsel, lassú futással labdavezetés futócsel közben társtól visszaérkező labdával kapura lövés mindkét lábbal, 3-3x. A lábkülönböző részeivel történő labdakezelés folyamatosan. Feltételek: teremben, szabadban a játéktér méretéhez igazított létszámú csapatok; Kritériumok: a tanult technikai elemek felhasználásával, folyamatos játék 4-4 percig, gólszerzésre törekedni. Feltétel: azonos létszámú csapatok;Kritériumok: a támadó csapat játékosa labda átadás után társának védő játékosához fut elzárni, majd lefordul és labdát visszakapva kosárra dob;Kritériumok: a folyamatos játék az elzárás-lefordulás alkalmazásával, pontszerzési helyzet kialakítására törekvéssel. Feltételek: teremben, női magasságú háló; fiúk férfi hálónál gyakoroljanak;Kritériumok: az egyes technikai elemek hálónál történő gyakorlása egyenként, majd csoportokban. Feltétel: pontosan kijelölt pálya;Kritérium: csapatonként a 3 érintés kijátszása, feladás-leütés alkalmazása, legalább 3 leütés játékközben!Atlétika Futások: futóiskolai gyakorlatok, indián szökdelés, dzsoggolás, térdemeléssel, saroklendítéssel futás, gyors végrehajtásra, a kar- és lábmunka összehangolására törekvéssel; Magasugrás flop technikával, 5-7 lépés nekifutással; Távolugrás: guggoló technikával, teljesítményre törekvéssel; Súlylökés: oldalt felállásból szökkenéssel;Feltételek: kellő távolság a tanulók közöttKritériumok: az egyes gyakorlatok min.4x, helyes végrehajtása gyorsaságra törekedve, 15-20 m-en. Feltétel: ugródomb, ugróállvány és léc;Kritériumok: íven futás, az utolsó lépések ritmusának kialakítása, a kitámasztás, lendítésre figyelemmel, fiúk 130 cm-en, lányok: 100 cm-en gyakorolva. Feltétel: ugrógödör, elugró deszka; Kritériumok: 7-9 lépés nekifutással, ugró deszkáról, guggoló technikával ugrás, teljesítményre törekvés. Feltételek: lányok: 4kg-os, fiúk: 5kg-os szer;Kritériumok: mindkét kézzel lökés, 5-5x, mind két láb maradjon a talajon a szer elrepüléséig.Torna Alternatív környezetben űzhető sportokPadlólabdázás: alapgyakorlatok, ütőkezelés, átadás, labdavezetés, kapura lövés; Játék két kapuraFeltételek: ütők, labdák;Kritériumok: az egyes elemek folyamatos gyakorlása járásban, futás közben, párokban;Feltételek: pályát határoló palánk, ütök, labdák;Kritérium: játé két kapura, szabályok betartásával.Önvédelmi és küzdő feladatokDzsudó: a tanult technikai elemek alkalmazása új variációkban; földharcokFeltételek: tornaszőnyegek, vagy tatami;Kritériumok: az egyes technikai elemek ismételt gyakorlása külön-külön, variációkban való bemutatása.földharcban a tanult leszorítások és szabadulás gyakorlása;Egészségkultúra - prevencióTestépítés: izolált hatású gyakorlatok Feltételek: megfelelő géppark, fogalmi készlet ismerete;Kritériumok: a főbb izomcsoportok izolált fejlesztése, sajátos gyakorlatokkal.Teljesítménymérés
15-16. tanítási egység: 9-10. osztály tantervek,tanmenetekTANMENET - 15-26. tanítási egységTanítási egység fő feladatai 15-16. tanítási egységÓraszám: kb. 20-22 óra1. Motoros képességek fejlesztéseÁltalános állóképesség dinamikus láberő fejlesztése.Teljesítménymérés, motoros tesztek alkalmazásával 2. Készségek kialakítása, fejlesztéseJáték készég fejlesztése sportjátékok, kiemelten a kézilabdázás, alkalmazásával.Atlétikai magas-, távolugró, dobókészségek fejlesztése versenyhelyzetekben, váltófutás;alternatív játékok, padlólabdázás, önvédelemben való jártasság alakítása. 3. SzemélyiségformálásKüzdőképesség, bátorság, önállóság és a csapatszellem alakítása. TartalomTeljesítménycélok endgyakorlatokA foglalkoztatásokhoz szükséges alakzatok játékos felvétele. Fegyelmezett vonulás énekszóra.Feltételek: a terem, kijelölt helyén;Kritériumok: szabadjáték közben adottvezényszóra történő feladat pontos végrehajtása. Feltétel: magyar népdal kiválasztásaKritérium: a dal ritmusára történő vonulás, ritmusváltással is!GimnasztikaSzabadgyakorlati alapformájú 4-8 ütemű, játékosan végzett páros, erősítő-, nyújtó hatású, medicinlabda-, és szabadgyakorlatok. Feltételek: medicinlabdák, teremben az osztály létszámnak megfelelő nagyságú hely; Kritériumok: a gyakorlatok folyamatos, pontos végrehajtása, 5x ismétlésekkel. Képességfejlesztés Kitartó futás 6-8 percig, egyéni tempóban; futások, sorozatugrások zsámolyokon, páros és egy lábon; Feltételek: megfelelő hosszúságú pálya;Kritériumok: egyéni tempó, a megadott ideig tartó futás; Feltétel: legalább 8 db zsámoly;Kritériumok: az egyes gyakorlatsorok ismételve, 5 sorozatban.ÚszásEgy szabadon választott úszásnemben úszás, egyéni tempóban 300m-t, folyamatosan Feltételek: min 25m-es, mélyvizű medence;Kritériumok: mélyvízben folyamatos úszás a váltott sorrendben, tetszőleges úszásnemben 300m-t. egyéni tempóban, 2x. SportjátékokTEV31=J22Cicajáték 3+1 TEV32TEK23F22 TET32 TET32 TET41 TET41 TET44 TET45 TET51 TET63 TAT51 TAT31 TAT65 TAV63KézilabdázásLabda nélküli technikai gyakorlatok:A társ futómozgásának követése.Ütközések, talajon, levegőben.Páros küzdő gyakorlatok.Labdás technikai gyakorlatok:A kapus védésének technikai elemei.Labdás küzdő játékok, párokban, hármas, négyes csoportokban, a labda továbbítására való törekvéssel.Különböző feladatokkal kettes, hármas, négyes csoportokban végrehajtott labdaátadások, helyváltoztatással különböző sebességű futások közben.Különböző feladatokkal, kettes, hármas, négyes csoportokban végrehajtott labdaátadások, félaktív védő mellett, helyváltoztatással, különböző ritmusú és sebességű futás közben.Átemelés dobókézzel minden irányból érkező labda levegőben történő birtokbavételét követően páros lábra érkezés után, dobókézzel azonos láb kilépése majd, keresztbelépése után, dobókézzel ellentétes láb kapu felé irányuló lépésével. (3 lépés)Különböző feladatokkal, kettes, hármas, négyes csoportokban végrehajtott labdaátadások, aktív védő, vagy védők mellett, haladással sávtartással, és pozícióváltásokkal.Lövőcsel csipőmagasságban dobókézzel ellentétes láb kitámasztásával, majd dobókézzel ellentétes lábon hossztengely körüli forgás után a játékszituáció folytatása. Kapura lövések:Gyorsindításból történő célzott kapuralövések beugrással.Lerohanásból történő kapura lövések páros, hármas kapcsolatokból, félaktív védők mellett beugrással. Lerohanásból történő kapura lövések kettes-hármas csoportokban, aktív védők mellett. Befejezés beálló helyről. Támadó taktikai feladatokCselkapcsolat: Felugrásos lövőcsel utándobókéz irányába történő betörés és a mélységben kilépő védővel szemben újabb irányváltoztatás a dobókéz irányába és a játékszituáció folytatása. A csel után a beállónak történő bejátszás.5:5 elleni támadás (BSZ-BÁ- I - JÁ-JSZ kapcsolat) BSZ. Az BÁ-től kapott labdával térnyeréses húzást hajt végre az oldalvonal irányába és passzol a párhuzamos rátörést végrehajtó ÁTL-nek, aki a védők tevékenységétől függően folytatja a játékszituációt.6-6 elleni támadás (BSZ-BÁ-I -BE –JÁ kapcsolat) – szélső felkanyarításával.6-6 elleni támadás. (azonos mélységben lévő védők ellen) Üres helycsere kereszttel. BE 3-3 között. A játékszituáció folytatása a védők tevékenységétől függően.Védekező taktika:6:0-s védekezés alkalmazása 2 beálló elleni játékban. Kétkapus játék Labdarúgás: labdás koordináció technikai gyakorlatok:a tanult elemek többféle variációban, különböző alakzatokban, talajon, levegőben érkező labdákkal végrehajtva; játék: ötletjáték Kosárlabdázás:pontszerző versenyek lefutásokkal, pl. hármas-nyolcas alkalmazásával; játék: gyors indítással, lefutásokkal öplabdázás: tanult elemek gyakorlása egyénileg és csoportokban Játék: teljes létszámú csapatokkal teljes nagyságú pályán, a tanult elemek alkalmazásával, nyitásra és a feladás-leütésre figyelve. Feltételek: a játék űzéséhez alkalmas gyakorlótér, teremben, vagy szabadtéren. Feltételek: páronként legalább 1 korosztálynak, és nemnek megfelelő méretű kézilabda, jelzőtrikók. Legyen képes figyelem megosztásos gyakorlatok esetében is a gyakorlatok pontos, és eredményes technikai végrehajtására. Követelmény: legyen képes 5 kísérletből 3x pontos célra történő lövésre. Követelmény: legyen képes létszám azonos csapatok játéka mellett, eredményesen alkalmazni az elsajátított technikai és taktikai elemeket. Feltételek: szabadban megfelelő méretű pálya, párban, csoportokban végezett gyakorlatok;Kritériumok: labdával és a labda nélkül végzett elemek gyakorlása egyaránt figyelve, labdakezelés és a feladatok végrehajtása folyamatosan történjen. Feltételek: teremben, szabadban a játéktér méretéhez igazított létszámú csapatok; Kritériumok: a tanult technikai elemek felhasználásával, folyamatos játék 4-4 percig, gólszerzésre törekedni. Feltétel: azonos létszámú csapatok;Kritériumok: a csapat játékosai felváltva dobnak kosárra, öt lefutás után értékelés a csapatok között. Kritériumok: a folyamatos játék gyors indításokkal és lefutások alkalmazásával, pontszerzési helyzet kialakítására törekvéssel. Feltételek: teremben, női magasságú háló; fiúk férfi hálónál gyakoroljanak;Kritériumok: az egyes technikai elemek hálónál történő gyakorlása egyenként, majd csoportokban. Feltétel: pontosan kijelölt pálya;Kritérium: csapatonként a 3 érintés kijátszása, feladás-leütés alkalmazása, legalább 3 leütés játékközben!Atlétika Futások: futóiskolai gyakorlatok, indián szökdelés, dzsoggolás, térdemeléssel, saroklendítéssel futás, gyors végrehajtásra, a kar- és lábmunka összehangolására törekvéssel; Magasugrás flop technikával, 7-9 lépés nekifutással; Távolugrás: guggoló technikával, teljesítményre törekvéssel; Súlylökés: oldalt felállásból szökkenéssel; Váltófutás gyakorlatai: egy-, kétkezes váltás botkezelése járás, futás közben, kijelölt váltózónában;Feltételek: kellő távolság a tanulók közöttKritériumok: az egyes gyakorlatok min.4x, helyes végrehajtása gyorsaságra törekedve, 15-20 m-en. Feltétel: ugródomb, ugróállvány és léc;Kritériumok: íven futás, az utolsó lépések ritmusának kialakítása, a kitámasztásra, lendítésre figyelemmel, növekvő magasságon gyakorolva. Feltétel: ugrógödör, elugró deszka; Kritériumok: 7-9 lépés nekifutással, ugró deszkáról, guggoló technikával ugrás, teljesítményre törekvés. Feltételek: lányok: 4kg-os, fiúk: 5kg-os szer;Kritériumok: mindkét kézzel lökés, 5-5x, mind két láb maradjon a talajon a szer elrepüléséig.Feltétel: váltóbotok, váltózóna kijelöléséhez megfelelő hely;Kritériumok: a tanulók képességei szerinti csapatösszeállítás, gyakorlás botot hozó és átvevő tanulók között a kijelölt váltóhelyeken, majd teljes csapatban, váltóverseny;Torna Alternatív környezetben űzhető sportokPadlólabdázás: technikai gyakorlatok továbbfejlesztése Játék két kapuraFeltételek: ütők, labdák;Kritériumok: az egyes elemek folyamatos gyakorlása járásban, futás közben, csapatrészekben;Feltételek: pályát határoló palánk, ütök, labdák;Kritérium: játé két kapura, szabályok betartásával.Önvédelmi és küzdő feladatokDzsudó: a tanult technikai elemek alkalmazása új variációkban; földharcokFeltételek: tornaszőnyegek, vagy tatami;Kritériumok: az egyes technikai elemek ismételt gyakorlása külön-külön, variációkban való bemutatása.földharcban a tanult leszorítások és szabadulás gyakorlása;Egészségkultúra - prevencióTestépítés: állapotfelmérés (speciális pl: erő) alapján fejlesztési terv elkészítése. Feltételek: megfelelő géppark, fogalmi készlet ismerete;Kritériumok: az állapotfelmérés eredményének értékelése után a fejlesztés elkészítése, megbeszélése a testnevelő tanárral!.TeljesítménymérésA kötelező teljesítménypróbákFeltételek: a méréshez szükséges eszközök;Kritériumok: a tesztek pontos, az előírásoknak megfelelő végrehajtása, mérése.