"MINI" Kézilabda - ingyenes bemutató tananyag, Gyógytestnevelés - Prevenció
Propriocepció, prevenció, rehabilitációs alapok
Ez az ismeretanyag a teljesség igény nélkül segíti az iskolai tanulók, sportolók ízületeinek, elsősorban az alsó végtag vonatkozásában előkészülni az őket érő megterhelésre, kihívásokra.
Propriocepció, prevenció, rehabilitációs alapok

Kedves Érdeklődő!

Ebben a fejezetben megismerkedhet a testnevelési foglalkozásokon végezhető prevenciós tevékenység elméleti alapjaival.

Bemutatásra kerülnek azok a speciális ideg-izom koordinációs problémák, melyek meghatározóak a tanulók fizikai terhelésében.

Kérjük,

nézze meg ezt a néhány gondolatot, melyet bemutatónak szántunk, hogy felkeltsük érdeklődését a teljes tananyag iránt!

Propriocepció, prevenció, rehabilitációs alapok

Izmainkban, szalagrendszerünkben és az ízületi tokokban olyan receptorok találhatók (ezek a proprioceptorok), amelyek üzenetet küldenek az agynak az aktuális állapotukról. Az agy így észleli, hogy mennyire feszül az izom, mekkora és milyen irányú a (szög) gyorsulása az ízületnek. Agyunk ezeket integrálja egyéb (pl.: egyensúlyszerv) területekről jövő információkkal majd ezek alapján küldd parancsot a perifériára, amivel izmokat aktivál vagy relaxál. Ez egy tudatalatti folyamat. (Tudatos törekvésünk, egyensúlyunk megtartására a kinesztézis, ami ebben a cikkben nem kerül részletezésre.)

Propriocepció

Propriocepció, prevenció, rehabilitációs alapok

Propriocepció elvesztése

Sérüléskor sérülhetnek a proprioceptív receptortok, amik azután nem, vagy tévesen szolgáltatnak információt az agynak. Nem véletlen hát, hogy például bokaficamot követően nagyobb az esély egy újabb bokaficamra (és más sérülésre is) mint előtte. Az inaktivitás szintén csökkenti a propriocepciót. Ebből következik, hogy a sérülést követően amint lehet, el kell kezdeni a fejlesztését.

Propriocepció, prevenció, rehabilitációs alapok

Propriocepció fejlesztése – proprioceptív tréning

A proprioceptorok aktiválásának kulcsa a változatos talajon, instabil felületen és/vagy csökkentett alátámasztási felülettel végzett gyakorlat. Ehhez rengeteg eszköz használható a különböző keménységű alátámasztástól a dynaireken és gimnasztikai labdán át az egyszerűen elkészíthető vagy éppen bonyolult egyensúlyozó eszközökig. Az Y-balance ezekkel kombinálható vagy önmagában is alkalmas a propriocepció fejlesztésére. A gyakorlatok komplexek, a tér minden irányában kivitelezhetők a  intenzitásuk és nehézségük az egyénhez és az adott sportághoz igazodik. Egyszerűen fel is rajzolható, nincs szükség bonyolult eszközre, de ha lehetőség van rá, természetesen részesítsük előnyben az eredeti eszközöket. A proprioceptív tréning preventív hatású a sérülésekkel szemben, sérülést követően pedig kiemelt fontosságú az újrasérülés elkerülése érdekében. A gyakorlatok beépíthetők az edzéstervbe, bemelegítésbe, színesebbé teszik a különböző tréningeket, jótékonyan hatnak a túlterheléses tünetekre és fokozzák a testtudatosságot valamint az egyensúlyérzéket.