2. osztály tanterve, tanmenete |
2. osztály tanterve, tanmenete |
A jelenleg érvényben lévő Nemzeti Alaptantervet (NAT) az alább található linkről letöltheti:
A jelenleg érvényben lévő kerettantervet az alább található linkről letöltheti:
Érvényben lévő tantervek
2. osztály tanterve, tanmenete |
TANMENET - 1-2. tanítási egység
Tanítási egység fő feladatai | 1-2 tanítási egység | Óraszám: kb. 20-22 óra |
1. Motoros képességek fejlesztése | Aerob állóképesség, ugróerő fejlesztése. Kar-, törzserő fejlesztése. Koordináció fejlesztése. |
|
2. Készségek kialakítása, fejlesztése | Labdás ügyesség fejlesztése. Jó végrehajtásra való törekvés. |
|
3. Személyiségformálás | Együttműködés, koncentráció, figyelem, fegyelmezettség kialakítása. |
|
| Tartalom | Teljesítménycélok |
Rendgyakorlatok | Az előző tanévben tanult rendgyakorlati feladatok ismétlése: „Tornasor” kialakítása Sorakozó oszlopban, vonalban. Egyes, kettes, hármas, négyes oszlopba fejlődés-szakadozás helyben és járás közben. Testfordulatok ütemezve. Mackó mondja játék Terpesz,- vigyázz állások és ezek összekapcsolása kartarásokkal. | Feltételek: terem, pálya
Kritériumok:kijelölt helyen a sor felvétele Kritériumok:a sorban 5 mp alatt a helyek megtalálása Kritériumok: feladatok gyors végrehajtása |
Képességfejlesztés
F21
F21
F23 F23
| Játékos és határozott formájú szabadgyakorlatok. Tartásjavító gyakorlatok. 2-4 ütemű szabadgyakorlatok, eszközökkel is (labda, tornabot, karika)
Utánzó járások, (kutya-, nyuszi-,pók-, rák-, sánta róka-, fóka-, medve-, teve-, kukac-. ) Kúszások, átbújások akadályok alatt. Szökdelések páros és egy lábon, sorozatban is, váltott lábú szökdelések alacsony bóják fölött is. | Feltételek: terem, megfelelő talajú pálya, labda, tornabot, karika Kritériumok: 2db 2 ütemű gyakorlat bemutatása szerrel
Kritériumok: 10 méteren utánzójárás a támasz megtartásával
Kritériumok: 4-6 db folyamatos szökdelés megállás nélkül |
Játékok versengések | Egyszerű fogó. Egy perces fogó. Páros fogó. Elefánt fogó. Halász fogó. Árok fogó variációi. | Feltételek: a szabályok megnevezése; Kritériumok: a szabályok követése és betartása,2 játék szabályainak ismerete
|
Úszás |
Gyorsúszás: kar- lábtempó összekapcsolásával úszás. Levegővétel oktatása.
| Feltételek: 10m-es medence Kritériumok: 3-4 kar- lábtempó összekapcsolásával úszás Kritérium: belégzés fejfordítással, kilégzés víz alatt történjen |
Labdás ügyességfejlesztés Manipulatív természetes mozgásformák (gumi- és/vagy szivacslabda használat) Ismerkedés a labdával (gumilabda) egy- és kétkezes labdagörgetések talajon,
testen
Videó Átbújás felpattanó labda alatt
labdahordás
Videó Átadások párban, helyben és mozgás közben
TET42? | Kézilabdázás: a labda kontrol alatt tartása 5m távon két bója között, a talajon görgetve oda-vissza; a labda kontrol alatt tartása 5m távon két bója között a talajon görgetve szlalomban oda-vissza;
a labda kontrol alatt tartása két bója között a talajon görgetve, szlalomban oda-vissza, időre;
labda derék körüli „tekerése” 2x egyik irányba, 2x másik irányba; labda derék körüli „tekerése” 2x egyik irányba, 2x másik irányba, elejtés nélkül; labda derék körüli „tekerése” 5x egyik irányba, 5x másik irányba, elejtés nélkül.
kifutás labdával az egyik kézben 10m-en, bójakerülés, futás vissza labda fogása a másik kézzel, elejtés nélkül; kifutás labdával mindkét kézben malomkörzés előre 10m-en, bójakerülés, futás vissza malomkörzéssel hátra, elejtés nélkül; kifutás labdával mindkét kézben egy harmadik labdát összeszorítva velük 10m-en, bójakerülés, futás vissza ugyanígy, elejtés nélkül.
Egy-, és kétkezes mellső-, és felső átadások párokban. Átadások közbeni lábmunka bekapcsolásával.
|
Feltételek: létszámmal azonos számú gumilabda Kritériumok: folyamatos haladás;
Kritériumok: a megadott távon (5m) 2x teljesíteni a meghatározott időt.
Kritériumok: a labda leejtése nélküli feladat végrehajtás.
Kritériumok: a labda leejtése nélküli feladat végrehajtás, mindkét szinten.
Feltételek: létszámmal azonos számú gumilabda Kritériumok: 5:5 db helyes végrehajtás elkapással együtt helyben futás közben Kritériumok: a láb munkájának összehangolása átadások közben. |
Atlétika |
Játékos futásgyakorlatok. Gyors és kitartó futások. Szökdelő és ugróiskola.
Futóiskola (térdlendítés, saroklendítés, malomkörzéssel, stb… ) a súlypont magasságának változtatásával. Indián szökdelés, galopp szökdelések karkörzésekkel is. Futás közben iramváltás (gyorsít-lassít) és irányváltással is. Futó feladatok váltóversennyel, a váltás eszköz átadással. | Feltételek: Egyenletes terep, szabadban Kritériumok:az atlétikai alapmozgások megismerése, főbb jellemzőinek elsajátítása Kritériumok: 15 méter futóiskolai feladatok végrehajtása, helyes kartartással Kritériumok: 5 db helyes kar-láb koordinációval végrehajtott indián szökdelés
Kritériumok:eszközök átvétele elejtés nélkül |
Torna | Ülésből dőlés hátra tarkóállásba, Tarkóállásban különböző lábtartások.
| Feltételek: tornaszőnyegek, Kritériumok: A tornászos, feszes végrehajtás |
2. osztály tanterve, tanmenete |
TANMENET - 3-4. tanítási egység
Tanítási egység fő feladatai | 3-4. tanítási egység | Óraszám: kb. 20-22 óra |
1. Motoros képességek fejlesztése | Aerob állóképesség, reakciógyorsaság, mozgáskoordináció fejlesztése, kar,törzserő általános fejlesztése. |
|
2. Készségek kialakítása, fejlesztése | A tanult mozgásformákban pontos végrehajtásra törekvés, labdakezelés továbbfejlesztése. |
|
3. Személyiségformálás | kezdeményező-, együttműködő készség, önfegyelem és kitartóképesség fejlesztése. |
|
| Tartalom | Teljesítménycélok |
Rendgyakorlatok | Ütemezett járás távtartással. Menet megindítása és megállítása. Futás oszlopban távtartással Átmenet futásból-járásba, járásból-futásba Járások közbeni kartartások: magas-, mély-, oldalsó és mellső középtartás. Guggoló-, térdelő-, és fekvőtámasz.
| Feltételek: terem, pálya Kritériumok: vezényszavakra 5/3 jól reagálás
Kritériumok: 5/4 különböző kartartások helyes felvétele Kritériumok: támaszok ismerete |
Képességfejlesztés
F21
F33? | Játékos és határozott formájú szabad- labdagyakorlatok. Tartásjavító gyakorlatok. Koordinációt fejlesztő szökdelések, futások (létra, karika, alacsony bója fölött) Felugrások guggolásból. Ugrások negyed- és fél fordulattal Légző gyakorlatok fekvésben és állásban és járás közben is. A hasi- és a mellkasi légzés közötti különbség megismertetése. Állandó gyakorlás: kötélmászás mászókulcsolással. | Feltételek: az ugrásoknak megfelelő talajú pálya, létszámnak megfelelő számú labda Kritériumok: koordinált mozgás, bokábül legyen a felugrás
Kritériumok: alégzés ritmusának szabályozása, ismeret-jártasság szintjén
Kritériumok: kötélmászás 2 méter magasságig |
Játékok versengések | Szobor játék Tűz, víz, repülő. Város játék. Szabadulás a labdától. Szalagszerzés Koncentrációt fejlesztő játékok, feladatok: Mackó mondja…., | Feltételek: a szabályok megnevezése; Kritériumok: a szabályok követése és betartása, 2-2 játék szabályainak ismerete
|
Úszás |
Gyorsúszás: kar- lábtempó összekapcsolásával úszás, hármas levegővétellel.
| Feltételek:10m-es medence Kritériumok: 3-4 kar- lábtempó összekapcsolásával, hármas levegővétellel úszás |
Labdás ügyességfejlesztés Labdaterelések: Videó Átbújás felpattanó labda alatt
Videó Labdafogás-labdakezelés 1.
Videó Átbújás felpattanó labda alatt
Gurítások: J52
J52
Távolba dobás, tetszés szerinti módon (felső, alsó, egykezes, kétkezes) J52 Pattanó és levegőben érkező labdák elkapása egyénileg
TET43? TET42?
| labdaterelés 5m távon, a talajon gurítva oda-vissza; a labda kontrol alatt tartása 5m távon 6 bója között szlalomban a talajon gurítva oda-vissza; a labda kontrol alatt tartása 5m távon 6 bója között szlalomban a talajon gurítva oda-vissza, időre 3m-re elhelyezett zsámoly eltalálása gurított labdával 5x; 6m-re elhelyezett zsámoly eltalálása gurított labdával 5x; 9m-re elhelyezett zsámoly eltalálása gurított labdával 5x.
gumilabda távolba dobása a meghúzott vonalon túl (6m); gumilabda távolba dobása a meghúzott vonalon túl (8m); gumilabda távolba dobása a meghúzott vonalon túl (10m).
1-2m távolságról falhoz dobott labda elkapása (több lepattanás is megengedett); 1-2m távolságról falhoz dobott labda elkapása (1 lepattanás megengedett); 1-2m távolságról falhoz dobott labda elkapása (lepattanás nem megengedett).
Szivacskézilabda A labdavezetés és az átadások összekapcsolása. Átadások versenyszerűen is. Váltóversenyek labdás feladatokkal, különböző labdákkal. Labdadobás, pattintás, rúgás falra.
| Feltételek: teremben, létszámmal azonos számú gumilabda Kritériumok: folyamatos labdaterelés;
Kritériumok: a bóják feldöntése nélkül, legalább kétszer 10-15 sec alatt teljesíteni a távot. Kritériumok: zsámoly eltalálása az egyes szinteken megadott számban.
Kritériumok: a megadott távolság teljesítése 3x, mindegyik színt esetében.
Kritériumok:10 kísérletből 5x kell a labdát elkapni mindegyik szint esetében.
Feltételek: teremben, létszámmal azonos számú gumilabda Kritériumok: lépés hiba nélküli átadások Kritériumok: a láb munkájának összehangolása átadások közben. Kritériumok: megfelelő erő közlés |
Atlétika | Gyors- kitartó futás, gyorsindulás, állórajt játékos formában. Fel- le és átugrások feladatokkal. Koordinációt fejlesztő futó- és szökdelő feladatok, kartartások bekapcsolásával, párokban együttműködve is. Kislabda hajítás helyből (teniszlabdával) ismétlése. A labda fogása, hajító karmunka ülésből, térdelőtámaszból, állásból, ellentétes kéz-láb munka. A Kislabda hajítás mérése. A „Kölyök Atlétika” program mozgásanyagának megismertetése.
| Feltételek: kellő távolság, egyenletes terep, szabadban, teniszlabda
Kritériumok: 15 méter futóiskolai feladatok végrehajtása, helyes kartartással
Kritériumok:lányok 12 méter, fiúk 15 méter Kritériumok:az atlétikai alapmozgások megismerése, főbb jellemzőinek elsajátítása |
Torna |
Tarkóállásban biciklizés, nyújtott lábbal talajérintés, terpeszben is. Bátorugrás. | Feltételek: tornaszőnyegek, Kritériumok: A tornászos, feszes végrehajtás Kritériumok: 1 db sikeres végrehajtás |
2. osztály tanterve, tanmenete |
TANMENET - 5-6. tanítási egység
Tanítási egység fő feladatai | 5-6. tanítási egység | Óraszám: kb. 20-22 óra |
1. Motoros képességek fejlesztése | Koordinációs képességek: téri tájékozódó-, reakcióképesség fejlesztése. |
|
2. Készségek kialakítása, fejlesztése | Labdakezelés finomítása, labdaérzék fejlesztése.Hátúszás stabilitása, feszes, tornászos tartás . |
|
3. Személyiségformálás | Figyelem, fegyelem és az együttműködő képesség fejlesztése. |
|
| Tartalom | Teljesítménycélok |
Rendgyakorlatok | Átmenet, járásból futásba, futásból járásba. Testfordulatok, ugrással, „hátra arc” Nyitódás kartávolságra, könyöktávolságra, takarással Kartartások: magas-, mély-, oldalsó és mellsőközép - tartás. Terpesz,- vigyázz állások és ezek összekapcsolása kartarásokkal. | Feltételek: megfelelő terem, pálya Kritériumok: folyamatos 5-6 végrehajtás hiba nélkül
Kritériumok: különböző kartartások 5/3 helyes felvétele, állások, támaszok gyors felvétele, versenyre
|
Képességfejlesztés F1
F21
F21
F33
F21 | Játékos és határozott formájú szabad- padgyakorlatok. Játékos képességfejlesztés.
2-4 ütemű szabadgyakorlatok, páros gyakorlatok. Utánzó járások, Kúszások-mászások, átbújások akadályok alatt, felett. Akadálypályák. Szökdelések páros- és egy lábon, eszközök felett, társsal kézfogással is. Felugrások guggolásból, mélybe ugrás. Légző gyakorlat, fekvésben és állásban és járás közben. Hasi és a mellkasi légzés tudatosulása. | Feltételek: megfelelő talajú pálya, terem, akadálypályához szükséges szerek Kritériumok: 2-2 összetett szabadgyakorlat bemutatása Kritériumok: akadálypályák leküzdése Kritériumok: 5-6 sorozat szökdelés páros lábon, 2-2 jobb, bal lábon folyamatosan, megállás nélkül Kritériumok: tudatos légzésre törekvés
|
Játékok versengések | Egyszerű fogójátékok. Páros fogók. Farkas fogó (árokfogó). Érintő fogó. Vírusfogó ’Féltek-e a medvétől’. Mókus- mókus ki a házból… | Feltételek: a szabályok megnevezése; Kritériumok: 6 perc folyamatos játék, a szabályok követése, betartása, újabb 2-2 játék szabályainak ismerete
|
Úszás |
Hátúszás: kar- lábtempó összekapcsolásával úszás. | Feltételek:10m-es medence Kritériumok: 3-4 kar- lábtempó összekapcsolásávalúszás |
Labdás ügyességfejlesztés
Dobások és elkapások egyéb feladatokkal (helyben);
Labdavezetés helyben
Labdavezetés haladással
Videó Csoportos labdavezetés helymozgásokkal
Labdavezetés közben megállás, elindulás (kéz és szem kontroll)
Videó Labdavezetés négy irányban
Különböző feladatok lábbal, kézzel: J42 | saját feldobott labda elkapása 1-5 taps elvégzésével; saját feldobott labda elkapása 1-3 talajérintés elvégzésével; saját feldobott labda elkapása negyed-, fél -, teljes fordulat elvégzésével.
labdavezetés közben ereszkedjen le ülésbe és álljon fel a labda feletti kontroll megtartásával (bármely kéz használata); labdavezetés közben ereszkedjen le ülésbe és álljon fel a labda feletti kontroll megtartásával (mindkét kéz használata); labdavezetés közben ereszkedjen le ülésbe és álljon fel a labda feletti kontroll megtartásával (váltott kéz használata).
szlalom labdavezetés 5m távon 6 bója között oda-vissza a labda feletti kontroll megtartásával. (bármelyik kéz használata); szlalom labdavezetés 5m távon 6 bója között oda-vissza a labda feletti kontroll megtartásával. (mindkét kéz használata); szlalom labdavezetés 5m távon 6 bója között oda-vissza a labda feletti kontroll megtartásával időre. (váltott kéz használata).
folyamatos labdavezetés közben tanári hang és kézjelekre reagálás: előre, hátra, jobbra, balra; folyamatos labdavezetés közben tanári kézjelekre reagálás: előre, hátra, jobbra, balra; párban folyamatos labdavezetés közben a labdanélküli tanuló mozgására reagálás: előre, hátra, jobbra, balra.
Falra rúgások, dobások, pattintások, elkapások folyamatosan. Labdavezetés járásban, 5-ös kosárlabdával, 1-es kézilabdával, lábbal, 4-es futball-labdával futásban, irány- és ritmus változtatása szabadon. Magas, alacsony helyzetekben és különböző utánzó járások alkalmazása közben is. Eszközök alkalmazásával különböző kényszerítő körülmények között is. | Feltételek: teremben, létszámmal azonos számú gumilabda Kritériumok: 5 kísérletből 3x labdaelkapás, mindegyik szint esetében.
Kritériumok: 3x felállás
Kritérium: 5x felállás
Kritérium: 7x felállás.
Kritériumok: a bóják érintése nélküli labdavezetés, 3x mindegyik szint esetében.
Kritériumok: 5 jelzésből 3x helyes reagálás, mindegyik szint esetében.
Feltételek: a szükséges labdák, minden tanuló számára; Kritériumok: az egyes feladatok végrehajtása 5x folymatosan. |
Atlétika |
Ugrálókötél gyakorlatok, sorozatugrások. Járások közben egyszerű gimnasztikai gyakorlatok. Futóiskola feladatai: térd-, saroklendítés, indiánszökdelés, oldalazó szökdelés. | Feltételek: kellő távolság a tanulók között, megfelelő talajú pálya, ugrálókötél Kritériumok: 15 méteren koordinált mozgással végrehajtva
|
Torna | Játékos feladatok, támasz-és függéshelyzetekben, tornaszereken. Felugrások kéztámasszal különböző szerekre. Guruló átfordulás előre. Guggolásból-guggolásba, guggolásból – terpeszülésbe, mellső középtartásba, stb… Guruló átfordulások és a tarkóállás összekötése
| Feltételek: tornaszőnyegek Kritériumok: 1 db helyes, guruló átfordulás bemutatása
Kritériumok: 1 db helyes, zárt lábbal végrehajtott gurulásból tarkóállás megtartása 3mp-ig |
2. osztály tanterve, tanmenete |
TANMENET - 7-8. tanítási egység
Tanítási egység fő feladatai | 7-8. tanítási egység | Óraszám: kb. 14-16 óra |
1. Motoros képességek fejlesztése | Törzsizom fejlesztése, vázizomzat erősítése Koordinációs képességek: téri tájékozódó-, reakció-, ritmusképesség fejlesztése; |
|
2. Készségek kialakítása, fejlesztése | Labdakezelés finomítása. Tornaelemek összekötése |
|
3. Személyiségformálás | Kitartóképesség és az együttműködő képesség fejlesztése. |
|
| Tartalom | Teljesítménycélok |
Rendgyakorlatok |
Fejlődés kettes oszlopba, járás közben is. Sorban, oszlopban nyitódás kartávolságra, könyöktávolságra, igazodással
| Feltételek: a terem, pálya kijelölt helyén alakzatok felvétele Kritériumok: vezényszóra történő feladat pontos és gyors végrehajtása Kritériumok: Vezényszavak ismerete |
Képességfejlesztés
F21
F23 | Játékos és határozott formájú szabad- bordásfalgyakorlatok. Játékos képességfejlesztés. Tartásjavító gyakorlatok. Egyszerű relaxációs feladatok: feszítés-lazítás. Vázizomzat erősítése egyszerű gyakorlatokkal. Állandó gyakorlás: kötélmászás mászókulcsolással a kötél teljes hosszában. | Feltételek: mászókötél, teremben, szabadban megfelelő nagyságú hely minden tanuló számára, eszközök, bordásfal Kritériumok: Eszközök neveinek ismerete Kritériumok:kötélmászás 1/3 magasságig |
Játékok versengések | Tűz, víz, repülő labdával, variációkkal. Szobor játék, labdával is. Egyszerű kidobók, kiváltással, áteséssel. Szabadulás a labdától. Bombázó. Partizán kidobó. | Feltételek: játékhoz szükséges szerek, megfelelő játéktér Kritériumok: 6-7 perc folyamatos játék, újabb 2-2 játék szabályainak ismerete |
Úszás |
Hátúszás: kar- lábtempó összekapcsolásával úszás, ritmikus légzés.
| Feltételek:10m-es medence Kritériumok: 3-4 kar- lábtempó összekapcsolásával úszás. Egyik kartempóra levegővétel, másikra kifújás. |
Labdás ügyességfejlesztés
Versengések:
add körbe a labdát J55
váltóverseny labdavezetéssel
Videó Csoportos labdavezetés helymozgásokkal
célba dobó verseny
J52
Egyéb gyakorlatok labdával:
| győztes, amelyik 5-10 fős csapat (egymástól 1m távolságra) gyorsabban körbeadja a labdáját elejtés nélkül; győztes, amelyik 5-10 fős csapat (egymástól 2m távolságra) gyorsabban körbeadja a labdáját; győztes, amelyik 5-10 fős csapat (egymástól 3m távolságra) gyorsabban körbeadja a labdáját.
Labdavezetéssel kifutás, bójakerülés, visszafutás, váltás labdaátadással a következő társnak; labdavezetéssel kifutás, bójakerülés, visszafutás, váltás pattintott átadással a következő társnak; labdavezetéssel kifutás, bójakerülés, visszafutás hátrafele labdavezetéssel, váltás labdaátadással a következő társnak.
Függőlegesen/vízszintesen elhelyezett karikába kell betalálni; függőlegesen/vízszintesen elhelyezett karikába kell betalálni; függőlegesen/vízszintesen elhelyezett karikába kell betalálni.
Labdás ügyességfejlesztő gyakorlatok párokban. Versenyszerűen is. Sorversenyek labdával, eszközökkel. Labdavezetés irányváltoztatással tárgykerüléssel, kézváltással.
Labdavezetés padon és haladással a pad mellett.
| Feltételek: létszámmal azonos számú gumilabda, pad Kritériumok: megadott idő alatt labda leejtése nélküli végrehajtás, mindegyik szint esetében.
Kritériumok: szabályok betartása;
Kritériumok: 3m –es távolságból, 5 kísérletből 3 találat; 5m-es távolságból, 5 kísérletből 3 találat;
7m-es távolságból, 5 kísérletből 3 találat.
Feltételek: sorversenyhez szükséges szerek, létszámnak megfelelő számú labda, pad Kritériumok: a labda kezelése lehetőleg minimális elpattanás nélkül; 10 méteren bója kerüléssel labdavezetés jobb, bal kézzel Kritériumok: A fokozódó labdabiztonság megszerzése, a labda kezelése lehetőleg minimális elpattanás nélkül. |
Atlétika | Futások és szökdelések egyszerű feladatokkal, eszközök (bóják, karikák, szivacsgátak) fölött.
Állandó gyakorlás: koordinációt fejlesztő futó-, szökdelő feladatok. | Feltételek: egyenletes terep, szabadban, szivacsgátak, bóják, karikák Kritériumok: 5 db sorozat szökdelés folyamatosan megállás nélkül 20 cm-es szivacsgátak felett |
Torna |
Guruló átfordulás hátra, könnyített feltételek között, segítségadással. Mellső lebegőállás. Dobbantó használattal felguggolás két, majd három részes szekrényre, mélybe ugrással. Haránt- és oldalspárga kísérletek. | Feltételek: tornaszőnyeg, dobbantó, svédszekrény Kritériumok: kezdetleges végrehajtás, Kritériumok: 3 mp-ig egyensúly megtartása Kritériumok: Dobbantóról határozott elrugaszkodás legyen Kritériumok: maximumra törekvés |
2. osztály tanterve, tanmenete |
TANMENET - 9-10. tanítási egység
Tanítási egység fő feladatai | 9-10. tanítási egység | Óra zám: kb. 20-22 óra |
1. Motoros képességek fejlesztése | Általános erőfejlesztés, láberő fejlesztése, törzsizmok erejének arányos fejlesztése, vázizomzat erősítése.Koordinációs képességek: egyensúlyozó és ritmusképesség fejlesztése |
|
2. Készségek kialakítása 2. fejlesztése | Labdakezelés,érzék fejlesztése, Mellúszás alapismeretei, játékszabály követés. |
|
3. Személyiségformálás | Kitartóképesség és az együttműködő képesség fejlesztése. |
|
| Tartalom | Teljesítménycélok |
Rendgyakorlatok | Sorakozás kettes vonalban és oszlopban is. Nyitódás-záródás helyben, kettes oszlopban, vonalban. Fejlődés négyes oszlopba járás közben is. | Feltételek: a terem, pálya kijelölt helyén Kritériumok: vezényszóra történő feladat végrehajtás,
|
Képességfejlesztés
F21
F21
|
Játékos és határozott formájú szabad- pad- bordásfal- és botgyakorlatok. Játékos képességfejlesztés. 2-4 ütemű páros szabadgyakorlatok, és eszközökkel, labda, babzsák, karika.
2-4 ütemű gimnasztikai gyakorlat zenére Tartásjavító és gerinc deformításokat megelőző, korrigáló feladatok. Vázizomzat erősítése. | Feltételek: teremben, szabadban megfelelő nagyságú hely minden tanuló számára, létszámmal azonos számú labda, karika, babzsák, bordásfal, pad, bot, zenét szolgáltató eszköz
Kritériumok: 1 db 4 ütemű gyakorlat bemutatása labdával, babzsákkal, karikával Kritériumok: zene ütemére végzett gimnasztikai feladatok |
Játékok versengések | Fogók. Egyszerű kidobó. Páros kidobók.
| Feltételek: a játékhoz szükséges szerek és megfelelő játéktér Kritériumok: a játék nehézségi fokának növelése. Az egyre pontosabb szabálykövetés |
Úszás |
Mellúszás: kar- lábtempó összekapcsolásával úszás. Levegővétel oktatása. | Feltételek: 10m-es medence Kritériumok: 3-4 kar- lábtempó összekapcsolásával úszás |
Labdás ügyességfejlesztés
Versengések: szabadulás a labdától
Videó Csoportos labdavezetés helymozgásokkal
rajtgyakorlatok (fekete-fehér)
J53
Egyéb gyakorlatok labdával:
TET44? TET43? | az a csapat győz, akinek a térfelén kevesebb labda van a záró jelzés pillanatában (1 perc); az a csapat győz, amelyiknek a térfelén csak 3 labda marad; az a csapat győz, amelyiknek a térfelén nem marad labda.
tanári hang és vizuális jelre indulás félpályáról, el kell érni a 9-est, a másik üldözi, hogy megérintse; tanári hang jelre indulás félpályáról labdavezetéssel, el kell érni a 9-est, meg kell érinteni a menekülőt; tanári hang jelre indulás félpályáról labdavezetéssel, gólt kell szerezni, meg kell érinteni a menekülőt.
Szivacskézilabda Labdavezetés irányváltoztatással tárgykerüléssel, kézváltásokkal (kosárlabdával, kézilabdával). Magas és mély labdavezetés átmenettel is. Labdavezetés padon és haladással a pad mellett.
|
Feltételek: létszámmal azonos számú gumilabda, (minimum: 10 labda) Kritériumok: 3 játékból 2x sikeresen játszani, mindegyik szinten;
Kritériumok:3 játékból 2x sikeresen teljesíteni
Feltételek: létszámmal azonos számú kosár és kézilabda, pad Kritériumok: 15 méteren bója kerüléssel labdavezetés jobb, bal kézzel Kritériumok: A fokozódó labdabiztonság megszerzése, törekedve a magas ismétlés számokkal történő végrehajtásra. |
Atlétika | A futás ritmusának változtatása gyors-, közepes iramú és lassú futás közötti különbségek megértése. Rajt gyakorlatok. Futóversenyek, váltóversenyek, karika átadással. | Feltételek: egyenletes terep, szabadban, kis karika a váltáshoz Kritériumok: 600 méter lefutása Kritériumok: 4 perc futás folyamatosan megállás nélkül |
Torna | A tanult gurulások ismétlése, összekapcsolásuk. A guruló átfordulásra hátra, segítségadással, könnyített feltételekkel. Lebegőállás a gurulás összekapcsolásával.
Haránt- és oldalspárga kísérletek.
| Feltételek: tornaszőnyeg Kritériumok: kéz megfelelő helyzete a hátra guruláshoz és a kar toló mozdulata Kritériumok:3 mp-ig a lebegőállás megtartása és abból guruló átfordulás végrehajtása anélkül, hogy a térd talajt érintene Kritériumok: minél mélyebbre ereszkedés |
2. osztály tanterve, tanmenete |
TANMENET - 11-12. tanítási egység
Tanítási egység fő feladatai | 11-12. tanítási egység | Óraszám: kb. 20-22 óra |
1. Motoros képességek fejlesztése | Aerob állóképesség, hajlékonyság, lazaság növelése, gyorsaságfejlesztés, ügyesség fejlesztés. Ritmusképesség fejlesztése. |
|
2. Készségek kialakítása, fejlesztése | Hajító mozdulat ismeretének fejlesztése Mellúszás levegővétele, szekrényugrás |
|
3. Személyiségformálás | Kitartóképesség és az együttműködő kép sség fejlesztése. |
|
| Tartalom | Teljesítménycélok |
Rendgyakorlatok | A már ismert rendgyakorlatok ismétlése, folyamatosan Fejlődés hármas és négyes oszlopba járás közben is. | Feltételek: a terem, pálya kijelölt helyén Kritériumok: vezényszóra történő feladat végrehajtás, távköz megtartásával |
Képességfejlesztés
F22
F21 F21
F21 |
Játékos és határozott formájú szabad- páros- és labdagyakorlatok. Társas gyakorlatok küzdő jelleggel. Játékos képességfejlesztés. 2-4 ütemű páros szabadgyakorlatok, és eszközökkel, labda, babzsák, karika. 2-4 ütemű gimnasztikai gyakorlat zenére
Kötélmászás mászókulcsolással | Feltételek: teremben, szabadban megfelelő nagyságú hely, mászókötél, labda, karika, babzsák, zenehordozó Kritériumok: 2 db 4 ütemű gyakorlat bemutatása labdával, babzsákkal, karikával Kritériumok: zene ütemére végzett 1 db gyakorlat bemutatása Kritériumok: kötélmászás 1/3 magasságig
|
Játékok versengések | Vadászlabda Csapat fogyasztó. Kapitánylabda
| Feltételek: a játékhoz szükséges szerek és megfelelő játéktér Kritériumok: a játék nehézségi fokának növelése. Az egyre pontosabb szabálykövetés, újabb 2-2 játék szabályainak ismerete |
Úszás |
Mellúszás: kar- lábtempó összekapcsolásával úszás, levegővétellel.
| Feltételek: 10m-es medence Kritériumok: 3-4 kar- lábtempó összekapcsolásával, levegővétellel úszás |
Labdás ügyességfejlesztés
Természetes mozgásformák a sportjátékok alaptechnikai és taktikai feladatmegoldásaiban. Talajfogások: tompítás;
TET31=J22 TET40?
kigurulás
TET31=J22
Átadások párokban,. Labdacica Videó Cicajáték 1, TET42?
Váltó és sorversenyek Videó Csoportos labdavezetés helymozgásokkal TET42, TET43? Egyéb labdával végezhető gyakorlatok: TET41 Videó Átadások párban, helyben és mozgás közben TET42
Videó Csoportos labdavezetés helymozgásokkal TET42, TET43 |
térdelésből dőlés előre szivacsra hason fekvésbe 5x; guggolásból dőlés előre szivacsra hason fekvésbe 5x; hajlított állásból dőlés előre szivacsra hason fekvésbe 5x. hason fekvésből gurulás oldalra hason fekvésbe, 2x jobbra - 2x balra; mellső fekvőtámaszból az egyik kar hajlításával gurulás oldalra hason fekvésbe, 2x jobbra - 2x balra; mellső fekvőtámaszban az egyik kar kiemelése és dobómozdulat imitálása oldalra, majd gurulás a dobómozdulat irányába, érkezés hason fekvésbe 2x jobbra - 2x balra. Egymástól 2m távolságra, szemben, kétkezes mellső, felső labdaátadás
Különböző labdaátadásokkal, labdavezetéssel
Szivacskézilabda Labda görgetések lábbal (futball-labda), talppal is, megállítás és terelgetés, húzások- tolások helyben, majd előre haladással. Átadások párokban, helyben futással, és előre - hátra haladással.
Váltó és sorversenyek labda átadással, labdavezetéssel. |
Feltételek: talajszőnyegek, tanulónként;
Kritériumok: 5 kísérletből 3x sikeres végrehajtás, mindegyik szinten.
Kritériumok: folyamatos végrehajtás;
kritériumok: folyamatos végrehajtás.
Feltételek: páronként 1 gumilabda, szerek a versenyekhez Kritériumok: 10 mp-ig folyamatos labda átadások párban Kritériumok: versenyhelyzetben is a labda biztonságra törekvés
Feltételek: létszámmal azonos számú kosár, futball és kézilabda, szerek a versenyekhez. Kritériumok: 5:5 db helyes végrehajtás elkapással együtt előre - hátra haladás közben Kritériumok: versenyhelyzetben is a labda biztonságra törekvés |
Atlétika
| Rövid sprintfutások, álló)rajttal. Szökdelések egy-, két lábon, váltott lábon,
egyszerű ritmusszökdelések koordinációfejlesztő jelleggel, karikában, létrában, bóják felett.
| Feltételek: szabadban megfelelő talajú pálya, karika, labda, bója, Kritériumok: 5-6 sorozat szökdelés páros lábon, 3-3 jobb, bal lábon folyamatosan, megállás nélkül Kritériumok: minél folyamatosabb szökdelés, minél kevesebb hibával |
Torna | Svédszekrényre felguggolás (dobbantással), függőleges repülés, homorított leugrással.
Tornapad lapján és az alacsony gerendán egyensúlyozó járások, homorított leugrás, fordulatok állásban, ereszkedés guggolásba.
| Feltételek: svédszekrény, dobbantó, tornapadok, alacsony gerenda, tornaszőnyeg Kritérium:2 részen végrehajtva
Kritérium: egyensúly megtartása, 1 hosszban 1 fordulat, 1 guggolás teljesítése leesés nélkül, leugrásnál feszes testtartás
|
2. osztály tanterve, tanmenete |
TANMENET - 13-14. tanítási egység
Tanítási egység fő feladatai | 13-14. tanítási egység | Óraszám: kb. 20-22 óra |
1. Motoros képességek fejlesztése | Hajlékonyság, lazaság növelése, hajítókészség fokozása, gyorsaság-, ritmusképesség fejlesztése, törzsizom erősítése. |
|
2. Készségek kialakítása, fejlesztése | Mászókulcsolásgyakorlása, vándormászás ismerete Gyorsúszás gyakorlása |
|
3. Személyiségformálás | Félelem leküzdése, az együttműködő képesség. |
|
| Tartalom | Teljesítménycélok |
Rendgyakorlatok | A már ismert rendgyakorlatok átismétlése. Fejlődés négyes oszlopba csoportokban
Testfordulatok versenyre.
| Feltételek: a terem, pálya kijelölt helyén Kritériumok: vezényszóra történő feladat végrehajtás Kritériumok: 5 testfordulat végrehajtása hiba nélkül Kritériumok: versenyre |
Képességfejlesztés F21 F23
F23 | Játékos és határozott formájú szabad- ugrálókötélgyakorlatok. Játékos képességfejlesztés. Törzsizomzat erősítő feladatok
felülések fajtái törzsemelések fajtái (hangsúlyozva a helyes végrehajtást) zsugor lebegőülés és lebegőülés (kísérletek) Kötélmászás, vándormászás bordásfalon gyakorlása.
| Feltételek: teremben, szabadban megfelelő nagyságú hely, és talaj, polifom szőnyeg, ugrálókötél
Kritériumok: 10 db felülés, hasizom erősítő feladat, 15 db törzsemelés, hátizom erősítő feladat
Kritériumok: minél magasabbra másszon, és minél több bordásfalon függeszkedve haladjon
|
Játékok versengések | Kapitánylabda játék Bombázó Páros fogó
| Feltételek: a játékhoz szükséges szerek és megfelelő játéktér Kritériumok: játék megértése, megfelelő szabály követés |
Úszás |
Eddig tanult úszásnemek gyakorlása.
| Feltételek: 10m-es medence Kritériumok: 15-20 méter folyamatos úszás két úszásnemben
|
Labdás ügyességfejlesztés
Védő lábmunka: J53
J53
J53 TET42, TET44? TAT61? |
védő alaphelyzetben mozgás a tanári hang és kézjelekre gyors reagálás 10x: előre, hátra, jobbra, balra; védő alaphelyzetben mozgás a tanári kézjelekre gyors reagálás 10x: előre, hátra, jobbra, balra; párban, folyamatos labdavezetéssel és irányváltásokkal halad a támadó, közben a labdanélküli tanuló helyezkedéssel elzárja az előre haladás útját 10m. Szivacskézilabda
|
Feltételek: gumilabda páronként. Kritériumok: 10x, mindig a helyes irányba mozgás, minimum 8x;
Kritérium: 10 kísérletből 5x menjen el a védő mellett. |
Atlétika
| Játékos futásgyakorlatok, akadályfutás.
Célbadobás függőleges és vízszintes célba kislabdával. Sprint futás. Állórajt, vezényszavak.
40 méteres futás felmérése. Futóversenyek, váltóversenyek, karika átadással. 600 méteres mérése. Kislabdahajítás helyből gyakorlás
| Feltételek: egyenletes terep, szabadban, stopper, kis karika a váltáshoz, kislabda Kritérium: 5/3 x a cél eltalálása
Kritérium: gyors reakciók
Kritérium: lányok 8.2 sec.,fiúk 7, 8 sec.
Kritérium: lányok 3:00 sec., fiúk 2:50 sec. Kritérium: távolságra törekvés megfelelő ívben eldobott labda |
2. osztály tanterve, tanmenete |
TANMENET - 15-16. tanítási egység
Tanítási egység fő feladatai | 15-16. tanítási egység | Óraszám: kb. 15-20 óra |
1. Motoros képességek fejlesztése | Aerob állóképesség, játékkészség, ízületi hajlékonyság fejlesztése. Teljesítménymérés |
|
2. Készségek kialakítása, fejlesztése | Szivacskézilabda elemeinek gyakorlása Eddig tanult úszásnemek gyakorlása |
|
3. Személyiségformálás | Kitartó-, az önálló feladatvállalás, fájdalomtűrő képesség fejlesztése. |
|
| Tartalom | Teljesítménycélok |
Rendgyakorlatok | A már ismert rendgyakorlatok átismétlése. Fejlődés négyes oszlopba, egésztávolságra nyitódás, igazodás Négyes nyitott alakzat felvétele | Feltételek: a terem, pálya kijelölt helyén Kritériumok: vezényszavak ismerete Kritériumok: vezényszóra történő feladat végrehajtás, fegyelmezett végrehajtás |
Képességfejlesztés F21 F23
F23
F23
F23 | Játékos és határozott formájú szabad- párosgyakorlatok. Játékos képességfejlesztés. Törzsizomzat erősítő feladatok felülések fajtái törzsemelések fajtái (hangsúlyozva a helyes végrehajtást) zsugor lebegőülés és lebegőülés (kísérletek) Kötélmászás
Vándormászás bordásfalon gyakorlása.
| Feltételek: teremben, szabadban megfelelő nagyságú hely, és talaj, polifom szőnyeg Kritériumok: 10-15 db felülés, hasizom erősítő feladat, 15-20 db törzsemelés, hátizom erősítő feladat
Kritériumok:- kötélmászás 1/2 magasságig Kritériumok: 2-3 bordásfalon függeszkedve haladjon |
Játékok versengések | Szabadulás a labdától, dobva, ütve, rúgva a labdát Halászfogó Vadászlabda Kapitánylabda Területfogó | Feltételek: a játékhoz szükséges szerek és megfelelő játéktér Kritériumok: játék megértése, hajító mozdulat alkalmazása, együttműködés a társakkal, csapatban gondolkodás
|
Úszás |
Eddig tanult úszásnemek gyakorlása.
| Feltételek: 10m-es medence Kritériumok: 15-20 méter folyamatos úszás két úszásnemben |
Labdás ügyességfejlesztés
Támadó és védekező szerepek kisjátékok közben: szerezd meg a jelzőtrikót; Videó Csoportos labdavezetés helymozgásokkal
vívás labdával J53
| Szivacskézilabda
akinek kiveszik, az kiesik; győztes, aki a legtöbb kilógó jelzőtrikót megszerzi a társak nadrágjából; 2 csapat játszik egymás ellen, győztes, aki a több kilógó jelzőtrikót szerez.
Egy-kézzel fogott labdával; egy-kézzel fogott labdával; egy-kézzel fogott labdával meg.
| Feltételek: jelzőtrikók, létszámnak megfelelő gumilabda; Kritériumok: 5 játékból 3x sikerüljön mindegyik csapatnak nyerni.
|
Atlétika
| Szökdelések egy-, két lábon, váltott lábon, egyszerű ritmus szökdelések kartartásokkal, koordináció fejlesztés. Szökdelések koordinációs létra, alacsony bóják használatával. Kislabda hajítás helyből felmérése maroklabdával.
| Feltételek: egyenletes terep, szabadban, koordinációs létra, alacsony bója, kislabda Kritérium: minél folyamatosabb, harmonikusabb legyen a mozgás, kevés hibával Kritérium: lányok 13 méter, fiúk 18 méter a tavaszi méréshez képest fejlődés legyen
|
Teljesítménymérés | Netfit tesztek felmérése | Feltételek: a netfit készlet biztosítása |