5-6. osztály tantervek és tanmenetek |
5-6. osztály tantervek és tanmenetek |
A jelenleg érvényben lévő Nemzeti Alaptantervet (NAT) az alább található linkről letöltheti:
A jelenleg érvényben lévő kerettantervet az alább található linkről letöltheti:
Érvényben lévő tantervek
5-6. osztály tantervek és tanmenetek |
TANMENET - 1-2. tanítási egység
Tanítási egység fő feladatai | 1-2 tanítási egység | Óraszám: kb. 20-22 óra |
1. Motoros képességek fejlesztése | Aerob állóképesség, reakciógyorsaság, ugró-, dobóképesség fejlesztése. Kar-, törzserő fejlesztése. Teljesítménymérés. |
|
2. Készségek kialakítása, fejlesztése | Labdás ügyesség kialakítása. Tanult mozgásformák átismétlése, pontos végrehajtása, eredményességre törekvés. |
|
3. Személyiségformálás | Kitartóképesség, együttműködés, kezdeményezőkészség, fegyelmezettség kialakítása. |
|
| Tartalom | Teljesítménycélok |
Rendgyakorlatok | A foglalkozások szervezett lebonyolításához nélkülözhetetlen alakzatok, testfordulatok, menetgyakorlatok. | Feltételek: a terem, pálya kijelölt helyén alakzatok felvétele Kritériumok: a megadott alakzatok hibátlan felvétele 3 kísérletből 2x. |
Gimnasztika | Határozott formájú 4-8 ütemű szabad-, társas-, kéziszergyakorlatok. | Feltételek: határozott forma, 4-8 ütem Kritériumok: 3-3 négy és nyolcütemű gyakorlat egyéni összeállítása és bemutatása |
Képességfejlesztés F31
F33
F34
F23 | aerob állóképesség fejlesztés: tartós futás; lányok 4-5, fiuk: 5-6 perc; gyors futások állórajttal indulással 15-20 m-en;
felugró képesség kialakítása: sorozat felugrások zsámolyra, padra páros és egy lábon;
dobóképesség fejlesztése: különböző méretű és súlyú labdák dobása, páros-, egy kézzel;
Kar-, törzserő fejlesztése szabadgyakorlati alapformákkal és szerek felhasználásával. | Feltételek: szabadban futás Kritérium: 2x legyen képes futni az időt Feltételek: állórajtból, 15-20 m Kritérium: 5 kísérletből 3x megadott idő alatt teljesíteni; Feltételek: legalább 5 zsámoly felett, páros-, egy lábon végrehajtva. Kritérium: folyamatos szökdelés 3x; egy lábon történő ugrások végrehajtásakor a sarok, talp egyszerre érjen a talajra! Feltételek: a labda súlyának, méretének, dobó kéz/ek meghatározása; Kritériumok: megadott távolságra, irányba, célba történő dobás. Feltételek: szabadgyakorlati alapformák, kéziszerek meghatározása; Kritériumok: 4-8 ütemű gyakorlatok, minimum 4 gyakorlat elem. |
Játékok versengések
| A szervezet előkészítését, bemelegítését szolgáló testnevelési játékok, labdafelhasználásával is | Feltételek: a szabályok megnevezése; Kritériumok: a játék nehézségi fokának növelése, időtartam, versengés meghatározásával. |
Úszás | Hátúszás: siklás háton, láb-, kartempó külön-külön végrehajtva.
Játékok vízben, feladatok labdával | Feltételek: legalább 10m-es medence, úszással kapcsolatos fogalmi készlet ismerete Kritériumok: siklás háton 3x, min. 8m-en; lábtempóval haladás 3x, min. 8m-en; kartempóval haladás 3x, min. 8m-en. Feltételek: a víz mélységének meghatározása, a tanulók a medence alján állva játszanak. Kritériumok: a labda folyamatos levegőben tartása |
Sportjátékok
TET31 TET31 TET31
TE22
TAT21
TAV22
TAV22, TAV52?
J41? | Kézilabdázás Labda nélküli technikai gyakorlatok:
Labdás technikai gyakorlatok:
Kapura lövések:
Védekezés technikai feladatai:
Taktikai feladatok: Támadó taktika:
Védekező taktika:
Kétkapus játék, egyszerűsítette szabályokkal.
Labdarúgás: labdás technikai gyakorlatok: labdavezetés külső-, belső csüddel, mindkét lábbal;
rúgás: belső csüddel, állított labdával, mozgásból érkező labdával;
passzolások, átvételek, mindkét lábbal.
Játék: ötletjáték 3:3 ellen, kiskapura
Kosárlabdázás: labda nélküli gyakorlatok, megindulás, megállás, alaphelyzet, cselezés, labdavezetések: magas, középmagas helyben és haladással, átadások-átvételek: kétkezes mellső-, felsőátadás helyben és mozgás közben. |
Feltételek: a sportág űzésére alkalmas tornaterem, vagy szabadtéri sportpálya.
Feltételek: legalább 2 tanulónként egy ’1’-es méretű kézilabda.
Feltételek: legalább egy kapuelőtér nagyságú oktatási terület, felfestett kapuelőtér.
Kritériumok: legalább 10 passz kísérlet hiba nélküli teljesítése 10-es távolságra.
Feltételek: szabadban, párban végezve Kritériumok: a labda, a vezető lábtól való elgurulása nélkül a társig (min.5m) labdavezetés 2x. Feltételek: álló labda, majd szemből érkező labda Kritériumok: mindkét lábbal 3x min. 8m-re rúgni. Feltételek: társsal (6-8m) szemben állva, állóhelyből Kritériumok: 3x átadás társ lábához érkezzen a labda, min.2x. Feltételek: megfelelő méretű pálya és kapu; Kritérium: folyamatos játék 3-3 percen át, a szabályok betartásával. Feltételek: legalább két kosárpalánk, ha lehet mini palánk! Kosárlabdák. Kritériumok: az egyes feladatok megfelelő számú gyakorlása párokban, egyenként. |
Atlétika | Speciálisan előkészítő cél-, és rávezető gyakorlatok futó, ugró, dobó feladatok Futások: futóiskolai gyakorlatok, dzsoggolás, haladás térdemeléssel, saroklendítéssel; gyors futások 30, 40 m-en, a kar és lábmunka összehangolása, versengések különböző akadályok közbeiktatásával, szerek hordásával. Ugrások: rövid 2-5 lépés nekifutással akadályok fölött.
Dobások: a dobáshoz szükséges képességeket növelő gyakorlatokkal kéziszerek, elsősorban különböző súlyú és méretű labdákkal, páros, ill. egy kézzel. Kislabdahajítás: a 3 lépéses dobóritmus átismétlésével, a pontos végrehajtásra törekedve.
Játékok, versengések: a testnevelési játékok felhasználásával az egyes atlétikai versenyszámok gyakorlása. Rajtversenyek, távol és magasugró, kislabdahajító versenyek. |
Feltételek: kellő távolság, egyenletes terep, szabadban Kritériumok: az egyes gyakorlatok min. 4x, helyes végrehajtása folyamatosan.
Feltételek: az akadályok (zsámoly, pad,) 1-1,5m távolságra legyenek,; Kritériumok: 5 akadály fölött, folyamatos haladással 3x áthaladni. Feltételek: szabadban, lányok 1 kg, fiuk 2kg-os labdával, egyedül és párban; Kritériumok: mindkét kézzel 3x, min. 5m távolságra dobni a szert. Feltételek: szabadban, 3 lépéses dobóritmussal dobás Kritériumok: 3x, fiuk min. 20m, lányok, 10m távolságra dobás. Feltételek: minden tanuló részvétele, szükséges szerek, Kritériumok: az egyes versenyszámok teljesítése, az atlétikai versenyszabályok szerint. |
Torna |
|
|
Alternatív környezetben űzhető sportok | Korongdobás (frizbi) Tájfutás: alapvető térképismeretek |
|
Önvédelmi és küzdő feladatok |
|
|
5-6. osztály tantervek és tanmenetek |
TANMENET - 3-4. tanítási egység
Tanítási egység fő feladatai | 3-4. tanítási egység | Óraszám: kb. 20-22 óra |
1. Motoros képességek fejlesztése | Aerob állóképesség, reakciógyorsaság, gyorserő, ugró-, dobóképesség fejlesztése, kar, törzserő általános fejlesztése. Teljesítménymérés. |
|
2. Készségek kialakítása, fejlesztése | A tanult mozgásformákban pontos végrehajtásra törekvés, labdakezelés továbbfejlesztése kézilabdázásban, labdarúgásban |
|
3. Személyiségformálás | kezdeményező-, együttműködő készség, önfegyelem és kitartóképesség fejlesztése. |
|
| Tartalom | Teljesítménycélok |
Rendgyakorlatok | Foglalkozások fegyelmezett, rendezett lebonyolításhoz szükséges alakzatok fegyelmezett, gyors végrehajtása. Fegyelmezett vonulás énekszóra. | Feltételek: a terem, pálya kijelölt helyén alakzatok felvétele Kritériumok: a megadott alakzatok időre történő felvétele, 3 kísérletből 2x pontosan. |
Gimnasztika | Szabadgyakorlati alapformájú 4-8 ütemű társas-, kéziszer- és szergyakorlatok. Tartásjavító gyakorlatok a gerincoszlop izomegyensúlyának kialakítása céljából. | Feltételek: határozott forma, 4-8 ütem Kritériumok: 3-3 négy és nyolcütemű gyakorlat egyéni összeállítása és bemutatása, szabadon választott szerrel. |
Képességfejlesztés F31
F31
F33
F34
F23 | aerob állóképesség fejlesztés: tartós futás; lányok 5-6, fiuk: 6-7 perc;
gyors futások állórajttal indulással 20-30 m-en;
felugró képesség kialakítása: sorozat felugrások zsámolyra, padra páros és egy lábon;
dobóképesség fejlesztése: különböző méretű és súlyú labdák dobása, páros-, egy kézzel;
Kar-, törzserő fejlesztése szabadgyakorlati alapformákkal és szerek felhasználásával. | Feltételek: szabadban futás Kritérium: 2x legyen képes lefutni az időt Feltételek: állórajtból, 20-30 m Kritérium: 5 kísérletből 3x megadott idő alatt teljesíteni; Feltételek: legalább 5 zsámoly felett, páros-, egy lábon végrehajtva, padon oldalirányból; Kritérium: folyamatos szökdelés 5x; Feltételek: a labda súlyának (lányok 1kg, fiúk: 2 kg.), méretének, dobó kéz meghatározása; Kritériumok: megadott távolságra, irányba, célba történő dobás. Feltételek: szabadgyakorlati alapformák, kéziszerek meghatározása; Kritériumok: 4-8 ütemű gyakorlatok, minimum 4 gyakorlat elem. |
Játékok versengések
| Testnevelési játékok, sor- és váltóversenyek, különböző típusú labdák alkalmazása, kéz és a lábak használatával. | Feltételek: a szabályok megnevezése; Kritériumok: a játék nehézségi fokának növelése, időtartam, versengés meghatározásával. |
Úszás | Hátúszás: siklás háton, láb-, kartempó összekötésével folyamatos úszás
Játékok vízben, feladatok labdával | Feltételek: legalább 10m-es medence Kritériumok: siklás háton 3x, min. 8m-en; láb és kartempóval haladás 3x, min.10m-en; Feltételek: a víz mélységének meghatározása, a tanulók a medence alján állva játszanak. Kritériumok: a labda folyamatos levegőben tartása |
Sportjátékok TET31
TET42
TET61
TEV31
TAT56
(?)
TAV22, TAV51?
TAV52 | Kézilabdázás Labda nélküli technikai gyakorlatok:
Labdás technikai gyakorlatok:
Kapura lövések:
Védekezés technikai feladatai:
Támadó taktikai feladatok:
Védekező taktika:
Labdarúgás: labdás technikai gyakorlatok: labdavezetés külső-, belső csüddel, mindkét lábbal;
rúgás: belső csüddel, mozgásból, különböző irányokból érkező labdával;
passzolások, átvételek, mindkét lábbal, mozgás közben.
Játék: ötletjáték 3:3 ellen, kiskapura.
Kosárlabdázás: megállás, sarkazás gyakorlása; átadások: kétkezes mellső átadás járás és futás közben; fektetett dobás mindkét oldalról, jobb-bal kézzel; labdavezetés mindkét kézzel, járás-futás közben, egyenes és szlalom vonalú pályán; játék: ötletjáték 3:3 ellen, mini palánkra.
|
Feltételek: kézilabdázás oktatására alkalmas terem, vagy szabadtéri sportudvar.
Kritériumok: tudjanak lépéshiba nélkül megállni, majd elindulni.
Kritériumok: legyenek képesek hiba nélkül passzolni 10x a 15 m-es távolságra helyezkedő társnak.
Kritériumok: legyenek képesek lépéshiba nélkül átvenni a társtól kapott labdát. Legyenek képesek 5 kapura lövési kísérletből 3 alkalommal a megadott célt eltalálni.
Feltételek: szabadban, párban végezett gyakorlatok Kritériumok: a labda, a vezető lábtól való elgurulása nélkül a társig (min.8m) labdavezetés 2x. Feltételek: guruló labda szemből, majd különböző irányokból érkező labda Kritériumok: mindkét lábbal 3x min. 8m-re rúgni. Feltételek: társsal (6-8m) szemben állva, mozgásközben Kritériumok: 3x átadás, az ügyesebbik lábal, a társ lábához érkezzen a labda, min.2x. Feltétel: megfelelő pálya; Kritérium: folyamatos játék min. 4 percig, a szabályok betartásával. Feltételek: kosárpalánkok, mini palánk, megfelelő számú labda; Kritériumok: megállás-sarkazás megadott ütemre történjen 5-ből 3x helyesen; átadások a társ kezébe érkezzenek 5-ből 5x; Fektetett dobás az átadások végén 5-ből 3x pontot érőn! Labdavezetés: tekintet előre néz, csuklóból nyomni a labdát. |
Atlétika | Speciálisan előkészítő cél-, és rávezető gyakorlatok futó, ugró, dobó feladatok Futások: futóiskolai gyakorlatok, dzsoggolás, térdemeléssel, saroklendítéssel futás 15-20 m-en;
gyors futások 30, 40 m-en, a kar és lábmunka összehangolása,
versengések különböző akadályok közbeiktatásával, szerek hordásával.
Magasugrás: 3-5 lépés nekifutással átlépő magasugrás .
Távolugrás: 5-7lépés nekifutás után guggoló technikával ugrás.
Dobások: a dobáshoz szükséges képességeket növelő gyakorlatok kéziszerekkel, elsősorban különböző súlyú és méretű labdákkal, páros, ill. egy kézzel. Kislabdahajítás: a 3 lépéses dobóritmus átismétlésével, a pontos végrehajtásra törekedve.
Játékok, versengések: a testnevelési játékok felhasználásával az egyes atlétikai versenyszámok gyakorlása. Rajtversenyek, távol és magasugró, kislabdahajító versenyek. |
Feltételek: kellő távolság a tanulók között, egyenletes terep, szabadban; Kritériumok: az egyes gyakorlatok min. 4x, helyes végrehajtása folyamatosan.
Feltételek: szabadban, egyenletes talaj; Kritériumok: a megadott táv min. 5x lefutása, helyes technikai végrehajtással. Feltételek: az akadályok (zsámoly, labdák) 1-1,5m távolságra legyenek; Kritériumok: 5 akadály fölött, folyamatos haladással 3x áthaladni. Feltételek: megfelelő magasugró domb és készlet Kritériumok: átlépő magasugrás, 3x fiuk: 85-100cm, lányok: 75-90cm. Feltételek: szabadban, homokgödörben, elugró sávból (5o cm); Kritériumok: 3x, 270-300cm távolságra ugrás. Feltételek: szabadban, lányok 1 kg, fiuk 2kg-os labdával, egyedül és párban; Kritériumok: mindkét kézzel 3x, min. 5m távolságra dobni a szert. Feltételek: szabadban, 3 lépéses dobóritmussal dobás Kritériumok: 3x, fiuk min. 20m, lányok, 10m távolságra dobás. Feltételek: minden tanuló részvétele, szükséges szerek, Kritériumok: az egyes versenyszámok teljesítése, az atlétikai versenyszabályok szerint. |
Torna |
|
|
Alternatív környezetben űzhető sportok | Korongdobás (frizbi): dobások párokban, állóhelyben
Tájfutás: alapvető térképismeretek | Feltételek: megfelelő számú korong Kritériumok: alapdobás mindkét kézzel a társnak, 5-ből 3x a társ kezébe érkezzen a korong. Feltételek: tájfutó térképek Kritériumok: a térképjelek felismerése. |
Önvédelmi és küzdő feladatok |
|
|
5-6. osztály tantervek és tanmenetek |
TANMENET - 5-6. tanítási egység
Tanítási egység fő feladatai | 5-6. tanítási egység | Óraszám: kb. 20-22 óra |
1. Motoros képességek 1.fejlesztése | Általános erőfejlesztés, a kar-, hajlító-, feszítő izmainak, a láb ugróerejének további fejlesztése, törzsizmok erejének arányos fejlesztése szereken végzett gyakorlatokkal. Koordinációs képességek: téri tájékozódó-, reakcióképesség fejlesztés . |
|
2. Készségek kialakítása, fejlesztése | Labdakezelés finomítása. Hátúszás, magasugrás alapelemei |
|
3. Személyiségformálás | Figyelem, fegyelem és az együttműködő képesség fejlesztése. |
|
| Tartalom | Teljesítménycélok |
Rendgyakorlatok | Testfordulatok, megindulás, megállás, fejlődések, szakadozások. Fegyelmezett vonulás énekszóra. | Feltételek: a terem, pálya kijelölt helyén alakzatok felvétele Kritériumok: vezényszóra történő feladat végrehajtás, 3 kísérletből 2x pontosan. |
Gimnasztika | Játékos és határozott formájú 4-8 ütemű társas-, kéziszer- és szergyakorlatok. Tartásjavító gyakorlatok a gerincoszlop izomegyensúlyának kialakítása céljából. | Feltételek: játékos forma, 4-8 ütem Kritériumok: 3-3 négy és nyolcütemű gyakorlatok társsal történő bemutatása, játékos formában. |
Képességfejlesztés F23
F23
F23 | Függésgyakorlatok rúdon, kötélen, játékos mászóversenyek bordásfalon;
has-, hát-, oldalizmok erejének fejlesztése;
Kar-, törzserő fejlesztése szabadgyakorlati alapformákkal és szerek felhasználásával. | Feltételek: megfelelő számú rúd és kötél Kritérium: függés csak karral kapaszkodva rúdon és kötélen, 5mp-ig 3x; függésben mászókulcsolás kialakítása mászás két fogással térdek kinyúlásáig. Feltétel: talajon, padon, bordásfalon végrehajtott gyakorlatok Kritériumok: ismétléssel végzett 5-ös sorozatban 3x végrehajtott ha-, hát-, oldalizom erősítő gyakorlatok. Feltételek: szabadgyakorlati alapformák, kéziszerek meghatározása; Kritériumok: 4-8 ütemű gyakorlatok, minimum 4 gyakorlat elem. |
|
|
|
Játékok versengések | Testnevelési játékok, sor- és váltóversenyek, különböző típusú labdák alkalmazása, kéz és a lábak használatával. | Feltételek: a szabályok megnevezése; Kritériumok: a játék nehézségi fokának növelése, időtartam, versengés meghatározásával. |
Úszás | Hátúszás: láb-, kartempó, késleltetett kartempó, kar- lábtempó összekötésével úszás
Játékok vízben, feladatok labdával | Feltételek: legalább 10m-es medence Kritériumok: láb és késleltetettkartempóval haladás 3x, min.10m-en; Feltételek: a víz mélységének meghatározása, a tanulók a medence alján állva játszanak. Kritériumok: a labda folyamatos levegőben tartása |
Sportjátékok
TET44
TET44
J53 J35
TET43
TET41
TET42
TET44, TET42
TET61, TET63
TET62
TET63
TAT21(?) TAT54?
TAV41(?) TAV52
TAV41(?)
TAV41(?)
| Kézilabdázás Labda nélküli technikai gyakorlatok:
Labdás technikai gyakorlatok:
Kapura lövések:
Támadó taktikai feladatok:
Védekező taktika:
Kétkapus játék
Labdarúgás: labdás technikai gyakorlatok: labdavezetés külső-, belső csüddel, mindkét lábbal;
rúgás: belső csüddel, mozgásból, különböző irányokból érkező labdával;
passzolások, átvételek, mindkét lábbal, mozgás közben;
játék: kispályán, kiskapura 3:3 ellen, ötletjáték.
Kosárlabdázás: fektetett dobás egy-két leütés után, emberfogásos védekezés, védekezés karmunkája.
Játék: mini palánkra, 3:3 ellen |
Feltételek: a sportág űzésére alkalmas gyakorlótér. Kritériumok: legyenek képesek irányt váltani. Legyenek képesek az irányváltást a dobókéz irányába, és azzal ellentétesen is végrehajtani.
Kritériumok: a különböző magasságból, és irányból érkező labdaátadásokat képesek legyenek biztonságosan átvenni, 10 kísérletből legalább 7x.
Kritériumok: 5 lövésből 5x gólt elérni; Kritériumok: 5 lövésből 5x gólt elérni; Legyenek képesek a felugrásos lövést helyes technikával végrehajtani. Ismerjék föl a beugrásos lövés, és az átlövés közötti különbségeket.
Feltételek: szabadban, párban végezett gyakorlatok Kritériumok: a labda, a vezető lábtól való elgurulása nélkül a társig (min.8m) labdavezetés 2x. Feltételek: guruló labda szemből, majd különböző irányokból érkező labda Kritériumok: mindkét lábbal 3x min. 8m-re rúgni. Feltételek: társsal (6-8m) szemben állva, mozgásközben Kritériumok: 3x átadás, az ügyesebbik lábal, a társ lábához érkezzen a labda, min.2x. Feltétel: meghatározott méretű pálya; Kritériumok: a tanult elemek használatával. Feltételek: megfelelő méretű pálya; Kritériumok: folyamatos játék 4 percig, szabályok betartásával.
Feltétel: kosárpalánk, mini palánk, labdák; Kritériumok: lépéshiba nélküli kosárra dobás 5-ből 3x eredményesen Feltétel: 2 mini palánk; Kritérium: folyamatos játék 4 percig, a megadott dobásformával pontszerzés. |
Atlétika | Speciálisan előkészítő cél-, és rávezető gyakorlatok futó, ugró, dobó feladatok Futások: futóiskolai gyakorlatok, dzsoggolás, térdemeléssel, saroklendítéssel futás 15-20 m-en;
gyors futások 20-30 m-en, a kar és lábmunka összehangolása, fokozatos felgyorsulással
versengések különböző akadályok közbeiktatásával, szerek hordásával.
Magasugrás: 7-8 lépés nekifutással átlépő magasugrás .
Távolugrás: 8-10 lépés nekifutás után guggoló technikával ugrás.
Kislabdahajítás: a 3 lépéses dobóritmus átismétlésével, a pontos végrehajtásra törekedve.
Játékok, versengések: a testnevelési játékok felhasználásával az egyes atlétikai versenyszámok gyakorlása. Rajtversenyek, távol és magasugró, kislabdahajító versenyek. |
Feltételek: kellő távolság a tanulók között, egyenletes terep, szabadban; Kritériumok: az egyes gyakorlatok min. 4x, helyes végrehajtása folyamatosan.
Feltételek: szabadban, egyenletes talaj; Kritériumok: a megadott táv min. 6x lefutása, felgyorsulva Feltételek: az akadályok (zsámoly, labdák) 2-2,5m távolságra legyenek; Kritériumok: 4 akadály fölött, folyamatos haladással 5x áthaladni. Feltételek: megfelelő magasugró domb és készlet Kritériumok: átlépő magasugrás, 3x fiuk: 95-105cm, lányok: 80-95cm. Feltételek: szabadban, homokgödörben, elugró sávból (5o cm); Kritériumok: 3x, 270-300cm távolságra ugrás. Feltételek: szabadban, vagy teremben 3 lépéses dobóritmussal dobás Kritériumok: 3x, fiuk min. 20m, lányok, 10m távolságra dobás, vagy 10 távolságra célba dobás, 5-ből 3 találat. Feltételek: minden tanuló részvétele, szükséges szerek, Kritériumok: az egyes versenyszámok teljesítése, az atlétikai versenyszabályok szerint. |
Torna | Támaszhelyzetek, támaszgyakorlatok: akadályokon fel-, át- és lemászások, támlázások különböző irányokban, különböző szereken. Mellső fekvőtámaszban karhajlítás, nyújtás.
Talajtorna: gurulóátfordulások előre-hátra, különböző testhelyzetekből, különböző testhelyzetekbe.
Zsugor-fejállás, fejállás különböző lábtartásokkal Fejállásból gurulóátfordulás előre, különböző testhelyzetekbe.
Egyensúlyozó gyakorlatok: padon, gerendán, ferdepadon járások, fordulatok, szerek hordásával.
| Feltételek: normál támaszhelyzet, Kritériumok: lányok min. 5 karhajlítás, fiúk min. 7 karhajlítás, folyamatosan, 90 fokos könyökhajlításig.
Feltételek: tornaszőnyegek, Kritériumok: guggolótámaszból indulva, guggolótámaszba érkezés, 3x sikeresen végrehajtva. Feltételek: tornaszőnyegek; Kritériumok: tornászos testtartással végrehajtott gyakorlatok, a kiinduló és befejező helyzetek pontos betartásával 3x. Feltételek: tornapad, ferdepad, gerenda; Kritériumok: a szerek teljes hosszában biztonságos járás fordulatokkal oda-vissza folyamatosan 3x, labdával a kézben is. |
Alternatív környezetben űzhető sportok | Korongdobás (frizbi): dobások párokban, állóhelyben
Tájfutás: alapvető térképismeretek
Korcsolyázás: gyakorlatok talajon, egy lábon guggolások, törzshajlítások; jéghez szoktatás: esés, felállás, alapállás, járás korcsolyával, harántcsúszások előre. | Feltételek: megfelelő számú korong Kritériumok: alapdobás mindkét kézzel a társnak, 5-ből 3x a társ kezébe érkezzen a korong. Feltételek: tájfutó térképek Kritériumok: a térképjelek felismerése. Feltételek: jégpálya az iskolában, vagy központi helyen, korcsolyák a tanulók számára Kritériumok: az alapgyakorlatok biztonságos végrehajtása. |
Önvédelmi és küzdő feladatok |
|
|
5-6. osztály tantervek és tanmenetek |
TANMENET - 7-8. tanítási egység
Tanítási egység fő feladatai | 7-8. tanítási egység | Óraszám: kb. 14-16 óra |
1. Motoros képességek fejlesztése | Általános erőfejlesztés, a karfeszítő izmok, a dinamikus láberő fejlesztése, törzsizmok erejének arányos fejlesztése szereken végzett gyakorlatokkal. Koordinációs képességek: téri tájékozódó-, reakció-, ritmusképesség fejlesztése; |
|
2. Készségek kialakítása, fejlesztése | Labdakezelés, lábbal is, finomítása. Gyorsúszás alapismeretei |
|
3. Személyiségformálás | Kitartóképesség és az együttműködő képesség fejlesztése. |
|
| Tartalom | Teljesítménycélok |
Rendgyakorlatok | Testfordulatok, megindulás, megállás, fejlődések, szakadozások. Fegyelmezett vonulás énekszóra. | Feltételek: a terem, pálya kijelölt helyén alakzatok felvétele Kritériumok: vezényszóra történő feladat végrehajtás, 3 kísérletből 2x pontosan. |
Gimnasztika | Ízület és gerincvédelemhez szabad-, és kéziszergyakorlatok egyénileg és párban is. Tartásjavító gyakorlatok a gerincoszlop izomegyensúlyának kialakítása céljából. | Feltételek: egyéni és páros feladatvégzés Kritériumok: 3-3 négy és nyolcütemű gyakorlatok társsal történő bemutatása, az izmok szimmetriájára vonatkozóan |
Képességfejlesztés F23
F23
F23 | Támaszgyakorlatok talajon, tornaszereken, játékos sor- és váltóversenyek támaszhelyzetek felhasználásával;
has-, hát-, oldalizmok erejének fejlesztése;
Kar-, törzserő fejlesztése szabadgyakorlati alapformákkal és szerek felhasználásával. | Feltételek: megfelelő számú tornapad, zsámoly Kritérium: fekvő-, guggoló-, térdelő-, könyök támasz mély és magas helyzetben végzett karhajlítások 3x5;
Feltétel: talajon, padon, bordásfalon végrehajtott gyakorlatok Kritériumok: ismétléssel végzett has-, hát-, oldalizom erősítő gyakorlatok 3x5;. Feltételek: szabadgyakorlati alapformák, kéziszerek meghatározása; Kritériumok: 4-8 ütemű gyakorlatok, minimum 4 gyakorlat elem. |
Játékok versengések | Testnevelési játékok, sor- és váltóversenyek, támaszhelyzetekben, különböző típusú labdák alkalmazásával is | Feltételek: a szabályok megnevezése; Kritériumok: a játék nehézségi fokának növelése, időtartam, versengés meghatározásával. |
Úszás | Hátúszás: kar- lábtempó összekötésével úszás
Gyorsúszás: lábtempó, siklás hason, levegővétel
Játékok vízben, feladatok labdával | Feltételek: legalább 10m-es medence Kritériumok: folyamatos úszás háton min.10m-en, 3x Feltételek: 10m-es medence, az úszás fogalmi készletének ismerete; Kritériumok: lábtempóval úszás 10m-en, levegővétellel. Feltételek: a tanulók a medence alján állva, ill. háton úszva játszanak. Kritériumok: a labda folyamatos levegőben tartása |
Sportjátékok
TET31 TET31
TET42, TET44
TET61, TET63
TET44, TET62
TET44, TET62
TET63
TE22
TEV32
TEV32
TAT54 TAT54 (?) (?)
TET64
TAV64 TAV71? | Kézilabdázás Labda nélküli technikai gyakorlatok:
Labdás technikai gyakorlatok:
Kapura lövések:
Védekezés technikai feladatai:
Támadó taktikai feladatok
Védekező taktika:
Kétkapus játék.
Labdarúgás: labdás technikai gyakorlatok: labdavezetés külső-, belső csüddel, mindkét lábbal;
rúgás: belső csüddel, mozgásból, különböző irányokból érkező labdával;
passzolások: laposan, ívelten helyben és mozgás közben
átvételek: levegőből érkező labda átvétele mindkét lábbal;
ötletjáték 4:4 ellen
Kosárlabdázás: cselezés: indulócsel, cselezés futás közben;
játék: emberfogásos védekezés gyakorlásával
| Feltételek: a sportág űzésére alkalmas gyakorlótér, de legalább egy félpályányi terület. Kézilabda kapu. Páronként legalább 1 kézilabda.
Kritériumok: kapura lövés célmeghatározással. 5 lövésből legalább 3 lövés érjen pontosan célba.
Kritérium: támadó-védekező párok 5 sorozatos partik a játékban.
Feltételek: szabadban, párban végezett gyakorlatok Kritériumok: a labda, a vezető lábtól való elgurulása nélkül a társig (min.8m) labdavezetés 2x. Feltételek: szemből, majd különböző irányokból érkező labda Kritériumok: mindkét lábbal 3x távolságra törekvéssel, min. 10m-re rúgni. Feltételek: társsal (6-8m) szemben állva, mozgásközben Kritériumok: 3x átadás, az ügyesebbik lábal, a társ lábához érkezzen a labda, min.2x. Feltétel: levegőből érkező labda; Kritérium: az érkező labda átvétele a labda elgurulása nélkül 3 kísérletből legalább 2x. Feltétel: két kapura, teljes terem méret; Kritérium: játékszabályok szerinti játék, folyamatosan min. 4 percig! Feltételek: megfelelő hely páronként a cselezés végrehajtásához, palánkok; Kritériumok: a cselező játékos 3 próbából 2x hagyja ott a társát, a védő pedig 3 kísérletből 2x akadályozza meg a támadót a csel végrehajtásában. Feltétel: palánkok, mini palánk; Kritériumok: folyamatos játék 3:3 ellen, emberfogásos védekezéssel, min. 4 percig.
|
Atlétika | Speciálisan előkészítő cél-, és rávezető gyakorlatok futó, ugró, dobó feladatok. Futások: futóiskolai gyakorlatok, dzsoggolás, térdemeléssel, saroklendítéssel futás 15-20 m-en;
gyors futások 15-20 m-en, a kar és lábmunka összehangolása, fokozatos felgyorsulással
szökdelések páros- egy lábon különböző akadályok közbeiktatásával, szerek hordásával.
Kislabdahajítás: a 3 lépéses dobóritmus átismétlésével, a pontos végrehajtásra törekedve.
Játékok, versengések: a testnevelési játékok felhasználásával az egyes atlétikai versenyszámok gyakorlása. Rajtversenyek, kislabdahajító versenyek. |
Feltételek: kellő távolság a tanulók között Kritériumok: az egyes gyakorlatok min. 4x, helyes végrehajtása folyamatosan.
Feltételek: kellő távolság a teremben, min 25m; Kritériumok: a megadott táv min. 5x lefutása, felgyorsulva, fokozatos lassítással; Feltételek: az akadályok (zsámoly, labdák) 2-2,5m távolságra legyenek; Kritériumok: 5 akadály fölött, folyamatos szökdeléssel páros- egy lábon 5x áthaladni. Feltételek teremben 3 lépéses dobóritmussal dobás célba; Kritériumok: 3x, fiuk min. 20m, lányok, 10m távolságra lévő célba dobás, 5-ből 3 találat. Feltételek: minden tanuló részvétele, szükséges szerek, Kritériumok: az egyes versenyszámok teljesítése, az atlétikai versenyszabályok szerint. |
Torna | Támaszhelyzetek, támaszgyakorlatok: akadályokon fel-, át- és lemászások, támlázások különböző irányokban, különböző szereken. Mellső fekvőtámaszban karhajlítás, nyújtás.
Szekrényugrás keresztbe állított szekrényen (2-4 rész): guggoló átugrás, zsugorkanyarlati átugrás
Kézállás bordásfalnál,
mérlegállás,
kézen átfordulás oldalt (cigánykerék)
Ritmikus gimnasztika (lányoknak) |
Feltételek: normál támaszhelyzet, Kritériumok: lányok min. 5 karhajlítás, fiúk min. 7 karhajlítás, folyamatosan, 90 fokos könyökhajlításig.
Feltételek: ugrószekrény (2-4 rész), tornaszőnyegek; Kritériumok: 2-2 kísérlet. Feltétel: bordásfalak Kritériumok: helyes testtartással végrehajtott kísérletek, 5x. Feltételek: egyenletes talaj Kritériumok: a törzs és láb legalább egy vonalban legyen, kísérletek bal- és jobb lábon is. Feltétel: egyenletes talaj, kijelölt sáv; Kritérium: mindkét irányba a sávon belül végrehajtva 3-3x a gyakorlatot. |
Alternatív környezetben űzhető sportok | Korongdobás (frizbi): dobások párokban, állóhelyben, mozgás közben meghatározott távolságra.
Korcsolyázás: siklás két lábon, egyenes korcsolyázás
Tájfutás: alapvető térképismeretek | Feltételek: megfelelő számú korong Kritériumok: alapdobás mindkét kézzel a társnak, 5-ből 3x a társ kezébe érkezzen a korong, mozgás közben is ue. Feltételek: jégpálya az iskolában, vagy központi helyen; Kritériumok: csak a korcsolya élén történő siklás legalább 4m-en, 3 kísérletből 2x.
Feltételek: tájfutó térképek Kritériumok: a térképjelek felismerése. |
Önvédelmi és küzdő feladatok |
|
|
5-6. osztály tantervek és tanmenetek |
TANMENET - 9-10. tanítási egység
Tanítási egység fő feladatai | 9-10. tanítási egység | Óraszám: kb. 20-22 óra |
1. Motoros képességek fejlesztése | Általános erőfejlesztés, a karfeszítő izmok, a dinamikus láberő fejlesztése, törzsizmok erejének arányos fejlesztése szereken végzett gyakorlatokkal Koordinációs képességek: egyensúlyozó és ritmusképesség fejlesztése |
|
2. Készségek kialakítása, fejlesztése | Labdakezelés, lábbal is, finomítása. Gyorsúszás alapismeretei |
|
3. Személyiségformálás | Kitartóképesség és az együttműködő képesség fejlesztése. |
|
| Tartalom | Teljesítménycélok |
Rendgyakorlatok | Testfordulatok, megindulás, megállás, fejlődések, szakadozások. Fegyelmezett vonulás énekszóra. | Feltételek: a terem, pálya kijelölt helyén alakzatok felvétele Kritériumok: vezényszóra történő feladat végrehajtás, 3 kísérletből 2x pontosan. |
Gimnasztika | Ízület és gerincvédelemhez szabad-, és kéziszergyakorlatok egyénileg és párban is. Tartásjavító gyakorlatok a gerincoszlop izomegyensúlyának kialakítása céljából. | Feltételek: egyéni és páros feladatvégzés Kritériumok: 3-3 négy és nyolcütemű gyakorlatok társsal történő bemutatása, az izmok szimmetriájára vonatkozóan |
Képességfejlesztés F23
F23
F23 | Támaszgyakorlatok talajon, tornaszereken, játékos sor- és váltóversenyek támaszhelyzetek felhasználásával;
has-, hát-, oldalizmok erejének fejlesztése;
Kar-, törzserő fejlesztése szabadgyakorlati alapformákkal és szerek felhasználásával. | Feltételek: megfelelő számú tornapad, zsámoly Kritérium: fekvő-, guggoló-, térdelő-, könyök támasz mély és magas helyzetben végzett karhajlítások 3x5;
Feltétel: talajon, padon, bordásfalon végrehajtott gyakorlatok Kritériumok: ismétléssel végzett has-, hát-, oldalizom erősítő gyakorlatok 3x5;. Feltételek: szabadgyakorlati alapformák, kéziszerek meghatározása; Kritériumok: 4-8 ütemű gyakorlatok, minimum 4 gyakorlat elem. |
Játékok versengések | Testnevelési játékok, sor- és váltóversenyek, támaszhelyzetekben, különböző típusú labdák alkalmazásával is | Feltételek: a szabályok megnevezése; Kritériumok: a játék nehézségi fokának növelése, időtartam, versengés meghatározásával. |
Úszás | Hátúszás: kar- lábtempó összekötésével úszás
Gyorsúszás: lábtempó, siklás hason, levegővétel
Játékok vízben, feladatok labdával | Feltételek: legalább 10m-es medence Kritériumok: folyamatos úszás háton min.10m-en, 3x Feltételek: 10m-es medence, az úszás fogalmi készletének ismerete; Kritériumok: lábtempóval úszás 10m-en, szabályos levegővétellel. Feltételek: a tanulók a medence alján állva, ill. háton úszva játszanak. Kritériumok: a labda folyamatos levegőben tartása |
Sportjátékok
TET31 TET31, TET44?
TET31 TET31
TET41
TET41
TET42
TET42
TET42
TET61, TET63
TET61, TET63
TET62
TET63
TEV33 TEV32
TEV32
TAT44 TAT54 TAT55 TAT32
TAV64
TAV64 TAV615 TAV510 TAV32
TAV32 | Kézilabdázás Labda nélküli technikai gyakorlatok:
Labdás technikai gyakorlatok:
Kapura lövések:
Védekezés technikai feladatai:
Támadó taktikai feladatok
Védekező taktika:
ellen.
Kétkapus játék.
Labdarúgás: labdás technikai gyakorlatok: labdavezetés külső-, belső csüddel, mindkét lábbal;
rúgás: belső csüddel, mozgásból, különböző irányokból érkező labdával;
passzolások: laposan, ívelten helyben és mozgás közben
átvételek: levegőből érkező labda átvétele mindkét lábbal;
játék.
Kosárlabdázás: Labdavezetések normál és mély váltakozásával, mindkét kézzel futás közbeni irányváltoztatással védőjátékossal, védőmozgással a labdát vezető társ követése; fektetett dobás gyakorlása mindkét oldalról, mindkét kézzel; |
Feltételek: a sportjáték szabályainak megfelelő játéktér, vagy szabadtéri sportudvar. Páronként legalább 1 kézilabda. Jelzőtrikó.
Kritériumok: legyenek képesek indulócsel után pontos célzott lövés végrehajtására. 5 lövésből, 3 találjon célt.
Kritérium: legyenek képesek a kapus gyorsindítását megfogni, lépéshiba nélkül labdavezetést kezdeményezni, majd kapura lőni.
Feltételek: szabadban, párban végezett gyakorlatok Kritériumok: a labda, a vezető lábtól való elgurulása nélkül a társig (min.8m) labdavezetés 2x. Feltételek: szemből, majd különböző irányokból érkező labda Kritériumok: mindkét lábbal 3x távolságra törekvéssel, min. 10m-re rúgni. Feltételek: társsal (6-8m) szemben állva, mozgásközben Kritériumok: 3x átadás, az ügyesebbik lábal, a társ lábához érkezzen a labda, min.2x. Feltétel: levegőből érkező labda; Kritérium: az érkező labda átvétele a labda elgurulása nélkül 3 kísérletből legalább 2x. Feltételek: 3-3 játékosnak megfelelő méretű pálya, teremben vagy szabadban; Kritériumok: kispályás szabályokkal folyamatos játék, legalább 3 percig!
Feltételek: megfelelő számú labda, palánkok, mini palánk, Kritériumok: a védőjátékos figyelése labdavezetés közben, a védőjátékos mellett 3-ból 2x menjen el .
Feltétel: palánkok, labdák; Kritériumok: 5-5 dobás egy leütés után, 3 sikeres dobás.
|
Atlétika | Speciálisan előkészítő cél-, és rávezető gyakorlatok futó, ugró, dobó feladatok. Futások: futóiskolai gyakorlatok, dzsoggolás, térdemeléssel, saroklendítéssel futás 15-20 m-en;
gyors futások 15-20 m-en, a kar és lábmunka összehangolása, fokozatos felgyorsulással
szökdelések páros- egy lábon különböző akadályok közbeiktatásával, szerek hordásával.
Kislabdahajítás: a 3 lépéses dobóritmus átismétlésével, a pontos végrehajtásra törekedve.
Játékok, versengések: a testnevelési játékok felhasználásával az egyes atlétikai versenyszámok gyakorlása. Rajtversenyek, kislabdahajító versenyek. |
Feltételek: kellő távolság a tanulók között Kritériumok: az egyes gyakorlatok min. 4x, helyes végrehajtása folyamatosan.
Feltételek: kellő távolság a teremben, min 25m; Kritériumok: a megadott táv min. 5x lefutása, felgyorsulva, fokozatos lassítással; Feltételek: az akadályok (zsámoly, labdák) 2-2,5m távolságra legyenek; Kritériumok: 5 akadály fölött, folyamatos szökdeléssel páros- egy lábon 5x áthaladni. Feltételek teremben 3 lépéses dobóritmussal dobás célba; Kritériumok: 3x, fiuk min. 20m, lányok, 10m távolságra lévő célba dobás, 5-ből 3 találat. Feltételek: minden tanuló részvétele, szükséges szerek, Kritériumok: az egyes versenyszámok teljesítése, az atlétikai versenyszabályok szerint. |
Torna | Támaszhelyzetek, támaszgyakorlatok: akadályokon fel-, át- és lemászások, támlázások különböző irányokban, különböző szereken. Mellső fekvőtámaszban karhajlítás, nyújtás.
Szekrényugrás keresztbe állított szekrényen (2-4 rész): guggoló átugrás, zsugorkanyarlati átugrás
Kézállás bordásfalnál,
mérlegállás,
kézen átfordulás oldalt (cigánykerék)
Ritmikus gimnasztika (lányoknak) Testsúlyáthelyezések, járások alapformái, érintő és hintajárás, zenére |
Feltételek: normál támaszhelyzet, Kritériumok: lányok min. 5 karhajlítás, fiúk min. 7 karhajlítás, folyamatosan, 90 fokos könyökhajlításig.
Feltételek: ugrószekrény (2-4 rész), tornaszőnyegek; Kritériumok: 2-2 kísérlet. Feltétel: bordásfalak Kritériumok: helyes testtartással végrehajtott kísérletek, 5x. Feltételek: egyenletes talaj Kritériumok: a törzs és láb legalább egy vonalban legyen, kísérletek bal- és jobb lábon is. Feltétel: egyenletes talaj, kijelölt sáv; Kritérium: mindkét irányba a sávon belül végrehajtva 3-3x a gyakorlatot.
Feltételek: zenelejátszó készülék, megfelelő zene> Kritériumok: az alapgyakorlatok a lejátszott zenére történő végrahajtása |
Alternatív környezetben űzhető sportok | Korongdobás (frizbi): dobások párokban, állóhelyben, mozgás közben meghatározott távolságra
Tájfutás: alapvető térképismeretek | Feltételek: megfelelő számú korong Kritériumok: alapdobás mindkét kézzel a társnak, 5-ből 3x a társ kezébe érkezzen a korong, mozgás közben is ue.
Feltételek: tájfutó térképek Kritériumok: a térképjelek felismerése. |
Önvédelmi és küzdő feladatok |
|
|
5-6. osztály tantervek és tanmenetek |
TANMENET - 11-12. tanítási egység
Tanítási egység fő feladatai | 11-12. tanítási egység | Óraszám: kb. 20-22 óra |
1. Motoros képességek fejlesztése | Aerob állóképesség, a vállizmok hajító erejének fejlesztése, hajlékonyság, lazaság növelése, gyorsaságfejlesztés. Ritmusképesség fejlesztése. |
|
2. Készségek kialakítása, fejlesztése | Taktikai elemek a kézilabdázásban. Gyorsúszás alapismeretei |
|
3. Személyiségformálás | Kitartóképesség és az együttműködő képesség fejlesztése. |
|
| Tartalom | Teljesítménycélok |
Rendgyakorlatok | Testfordulatok járás közben. Fegyelmezett vonulás énekszóra. | Feltételek: a terem, pálya kijelölt helyén Kritériumok: vezényszóra történő feladat végrehajtás, 3 kísérletből 2x, a megadott irányba történő fordulatok pontos végrehajtása. |
Gimnasztika | Bemelegítő-, nyújtó-, lazító hatású 4 ütemű szabadgyakorlatok. | Feltételek: teremben, szabadban megfelelő nagyságú hely minden tanuló számára Kritériumok: 3-3 négy ütemű gyakorlat bemutatása, az izom nyújthatóságának határáig, 5mp-es kitartással, minden óra végén is végre hajtva! |
Képességfejlesztés F31
F23
F34 | Aerob állóképesség növelése 20m-es ingafutás alkalmazásával .
4-8 ütemű szabad- és kézisúlyzógyakorlatok a váll izmainak erősítésére. Tartásjavító gyakorlatok a gerincoszlop izomegyensúlyának kialakítása céljából.
Dobóiskolai gyakorlatok medicinlabdával, párokban: lökések, vetések, hajítások. | Feltétel: megfelelő méretű sima felületű hely, információközlő eszköz. Kritérium: az ingafutás teszt maximális teljesítése Feltételek: minden tanuló rendelkezzen egy pár 1 kg-os szerrel; Kritérium: a gyakorlatok ismétlésszámának fokozatos növelése 8-ig, 3-as sorozat számmal.
Feltételek: 1-2 kg-os medicinlabdák; Kritériumok: legalább 4m távolság a párok között, a dobott labdát el kell kapni. Egy-egy dobásforma min. 4x-i ismétléssel! |
Játékok versengések | Sor- és váltóversenyek, támaszhelyzetekben, különböző típusú labdák alkalmazásával is | Feltételek: a szabályok megnevezése; Kritériumok: a játék nehézségi fokának növelése, időtartam, versengés céljának meghatározásával. |
Úszás | Gyorsúszás: kartempójárásban, egykaros úszások.
Lábtempó ismétlése,
siklás hason, kar-lábtempó összekapcsolása
Játékok vízben, feladatok labdával | Feltételek: 10m-es medence, az úszás fogalmi készletének ismerete; Kritériumok: kartempó végrehajtása vízben, állóhelyben, levegővétellel, majd haladással 5x; Kritériumok: lábtempóval úszás 10m-en, 3x; Kritériumok: szabadon siklás, majd a kar- lábtempó bekapcsolásával úszás 3x10m; Feltételek: a tanulók a medence alján állva, ill. esetenként gyorsúszással haladva játszanak. Kritériumok: a labda folyamatos levegőben tartása, meghatározott ideig! |
Sportjátékok
TET31 TET31 TET31
TET31
TET42
TET42
TET42
TET42
TET63 TET63 TET63
TEV31 TEV33 TEV32
TEV32
TAT56
TAT54 TAT55 TAT55 TAT42
TAT45 TAT32
TAV52(?)
TAV52(?) TAV32
| Kézilabdázás Labda nélküli technikai gyakorlatok:
Labdás technikai gyakorlatok:
Kapura lövések:
Védekezés technikai feladatai:
Támadó taktikai feladatok
Védekező taktika:
ellen. Kétkapus játék.
Labdarúgás: labdás technikai gyakorlatok: labdavezetés külső-, belső csüddel, mindkét lábbal;
átadások-labdakezelések párban;
játék.
Kosárlabdázás: technikai gyakorlatok: párokban labdaátadások; hosszú és rövid indulás; páros lefutás.
Játék: 3:3 ellen páros lefutás alkalmazásával |
Feltételek: a sportág űzésére alkalmas gyakorlótér.
Páronként 1 db. labda. Kézilabda kapu. Jelzőtrikók.
Kritériumok: legyenek képesek a védő játékos „faultja” után is hiba nélkül passzolni.
Legyenek képesek a test-test elleni küzdelemre.
Legyenek tisztában az emberfogás szabályaival.
Feltételek: szabadban, párban végezett gyakorlatok Kritériumok: a labda, a vezető lábtól való elgurulása nélkül a társig (min.8m) labdavezetés 2x. Kritériumok: 5 átadásból 3x a társhoz érkezzen a labda;
Feltételek: 3-3 játékosnak megfelelő méretű játéktér, teremben vagy szabadban; Kritériumok: a tanult technikai elemek felhasználásával, folyamatos játék 4-4 percig!
Feltételek: labdák, palánkok; Kritériumok: folyamatos labdaátadások a labda elejtése nélkül, legalább 5x; páros lefutás után pontszerzés mindkét oldalról 3-ból 2x. Feltételek: mini palánkok; Kritériumok: folyamatos játék 4 percig, pontszerzés legalább 3 lefutás végén.
|
Atlétika
| Futások: futóiskolai gyakorlatok, dzsoggolás, térdemeléssel, saroklendítéssel futás 10-15 m-en, gyors végrehajtásra törekvéssel;
gyors futások 10-15m-en, a kar és lábmunka összehangolása, fokozatos felgyorsulással
Kislabdahajítás: a 3 lépéses dobóritmus átismétlésével, a pontos végrehajtásra törekedve.
Játékok, versengések különböző dobások felhasználásával, különböző célok megjelölésével.
| Feltételek: kellő távolság a tanulók között Kritériumok: az egyes gyakorlatok min. 4x, helyes végrehajtása gyorsaságra törekedve. Feltételek: kellő távolság, min 20m; Kritériumok: a megadott táv min. 5x lefutása, felgyorsulva, fokozatos lassítással; Feltételek teremben 3 lépéses dobóritmussal dobás célba; Kritériumok: 3x, fiuk min. 20m, lányok, 10m távolságra lévő célba dobás, 5-ből 3 találat. Feltételek: minden tanuló részvétele, szükséges szerek: 1 kg-os medicinlabda, gumilabda, zsámoly, karika, stb. Kritériumok: a meghatározott játékszabályok, dobásformák pontos betartásával történő játék! |
Torna | Támaszhelyzetek, támaszgyakorlatok: akadályokon fel-, át- és lemászások, támlázások különböző irányokban, különböző szereken. Mellső fekvőtámaszban karhajlítás, nyújtás.
Szekrényugrás keresztbe állított szekrényen (2-4 rész): guggoló átugrás, zsugorkanyarlati átugrás
Kézállás bordásfalnál,
mérlegállás,
kézen átfordulás oldalt (cigánykerék)
Ritmikus gimnasztika (lányoknak): Összetettebb járások, különböző kar- és törzsmozgásokkal összekötve, ritmizált lépések: keringőlépés. |
Feltételek: normál támaszhelyzet, Kritériumok: lányok min. 5 karhajlítás, fiúk min. 7 karhajlítás, folyamatosan, 90 fokos könyökhajlításig.
Feltételek: ugrószekrény (2-4 rész), tornaszőnyegek; Kritériumok: 2-2 kísérlet. Feltétel: bordásfalak Kritériumok: helyes testtartással végrehajtott kísérletek, 5x. Feltételek: egyenletes talaj Kritériumok: a törzs és láb legalább egy vonalban legyen, kísérletek bal- és jobb lábon is. Feltétel: egyenletes talaj, kijelölt sáv; Kritérium: mindkét irányba a sávon belül végrehajtva 3-3x a gyakorlatot.
Feltételek: zenét szolgáltató eszköz, zenehordozó Kritériumok: a járások és összekötő mozgások ritmikus végrehajtása, folyamatosan |
Alternatív környezetben űzhető sportok | Tájfutás: alapvető térképismeretek
Sízés | Feltételek: tájfutó térképek Kritériumok: a térképjelek felismerése. Feltétel: sí tábor megszervezése az iskolai sí szünetben! |
Önvédelmi és küzdő feladatok | Önvédelmi fogások: szabadulás egy-, kétkezes lefogásból.
| Feltételek: szükséges hely biztosítása a párok számára, azonos képességű, súlyú tanulópárok kialakítása; Kritériumok: az egyes gyakorlatok min. 3x-i végrehajtása, védő-támadó szerepek biztosítása! |
5-6. osztály tantervek és tanmenetek |
TANMENET - 13-14. tanítási egység
Tanítási egység fő feladatai | 13-14. tanítási egység | Óraszám: kb. 20-22 óra |
1. Motoros képességek fejlesztése | Hajlékonyság, lazaság növelése, hajítókészség fokozása, gyorsaság-, ritmusképesség fejlesztése.
|
|
2. Készségek kialak 2. tása, fejlesztése | Taktikai elemek a kézilabdázásban. Gyorsúszás gyakorlása |
|
3. Személyiségformálás | Félelem leküzdése, az együttműködő képesség, az önálló feladatvállalás fejlesztése. |
|
| Tartalom | Teljesítménycélok |
Rendgyakorlatok | Testfordulatok járás közben, távköz tartásával
Fegyelmezett vonulás énekszóra. | Feltételek: a terem, pálya kijelölt helyén Kritériumok: vezényszóra történő feladat végrehajtás, 3 kísérletből 2x, a megadott irányba történő fordulatok pontos végrehajtása, a távközök betartásával. Feltétel: magyar népdal kiválasztása Kritérium: a dal ritmusára történő vonulás, ritmusváltással is! |
Gimnasztika | Bemelegítő-, nyújtó-, lazító hatású 4 ütemű szabadgyakorlatok. | Feltételek: teremben, szabadban megfelelő nagyságú hely minden tanuló számára Kritériumok: 3-3 négy ütemű gyakorlat bemutatása, az izom nyújthatóságának határáig, 5mp-es kitartással, minden óra végén is végre hajtva! |
Képességfejlesztés F31
F34 | Gyors futások: 10-20-en, állórajttal indulva.
Dobóiskolai gyakorlatok medicinlabdával, párokban, hajítások. | Feltétel: szabadban, megfelelő talajú pálya Kritérium: a rajt szabályainak megfelelően indulással, verseny maximális gyorsasággal futva 3x10m és 3x20m-t. Feltételek: minden tanuló rendelkezzen egy pár 1 kg-os medicinlabdával; Kritérium: a gyakorlatokat bal-jobb kézzel is végre kell hajtani, a hajítások ismétlésszámának fokozatos növelésével 8-ig, 3-as sorozat számmal.
|
|
|
|
Játékok versengések | Váltóversenyek 1 kg-os medincinlabdával, hajító mozdulattal történő labdatovábbítás | Feltételek: 1kg-os labda és egyéb szerek, a szabályok megnevezése; Kritériumok: a játék nehézségi fokának növelése, időtartam, versengés céljának meghatározásával. |
Úszás | Gyorsúszás: kar- lábtempó összekapcsolásával úszás.
Úszás csak lábtempóval;
Úszás csak kartempóval;
Játékok vízben, feladatok labdával | Feltételek: 10m-es medence, az úszás fogalmi készletének ismerete; Kritériumok: folyamatos úszás 2x10m-en, pihenő után 2x-i ismétléssel. Kritériumok: lábtempóval úszás 10m-en, 3x; Kritériumok: kartempóval úszás 10m-en 2x, lábkarikával Feltételek: a tanulók a medence alján állva, ill. esetenként gyorsúszással haladva játszanak. Kritériumok: a labda folyamatos levegőben tartása, meghatározott ideig! |
Sportjátékok J55(?), TET32(?)
TAT55, TAV65 TAT65 TAV610 TAT44, TAT45 TAT32 TAV32(?)
| Kézilabdázás
Taktikai elemek
Kétkapus játék.
Labdarúgás: labdás technikai gyakorlatok:
levegőből érkező labda kezelése
átadások-labdakezelések párban;
játék: 1:1 ellen, labdaszerzés, szabályos szerelés, területvédekezés 2:2-es játékban.
Kosárlabdázás: technikai elemek gyakorlása labdával. sarkazás labdaátvétel után majd passzolás a társnak, aki kosárra dob. Hármas lefutás végén kosárra dobás, mindkét oldalról Játék: 3:3 ellen a tanult technikai elem alkalmazásával. | Feltételek: kézilabda játék oktatására alkalmas játéktér. Kézilabda.
Legyenek tisztában a rendezetlen védelem elleni játék szabályaival.
Feltételek: szabadban, párban végezett gyakorlatok Kritériumok: a labda kezelése lehetőleg minimális elpattanás nélkül; Kritériumok: 5 átadásból 3x a társhoz érkezzen a labda;
Feltételek: megfelelő méretű játéktér, teremben vagy szabadban; Kritériumok: a tanult technikai elemek felhasználásával, folyamatos játék 4-4 percig! Feltételek: labdák, mini palánkok; Kritériumok: 5 kísérletből 3x sikeres pontszerzés mindkét oldalról, mindkét kézzel dobva.
Feltételek: mini palánkok; Kritériumok: folyamatos játék 4 percig, a gyakorolt technikai elemek felhasználásával. |
Atlétika
| Futások: futóiskolai gyakorlatok, dzsoggolás, térdemeléssel, saroklendítéssel futás 10-15 m-en, gyors végrehajtásra, a kar- és lábmunka összehangolására törekvéssel;
Kislabdahajítás: a 3 lépéses dobóritmus átismétlésével, a váll fölötti hajításra törekedve.
Játékok, versengések különböző dobások felhasználásával, különböző célok megjelölésével.
| Feltételek: kellő távolság a tanulók között Kritériumok: az egyes gyakorlatok min. 4x, helyes végrehajtása gyorsaságra törekedve. Feltételek: szabadban 3 lépéses dobóritmussal dobás; Kritériumok: fiuk min. 20m, lányok, 10m távolságra dobás, 5-ből 3x.
Feltételek: minden tanuló részvétele, szükséges szerek: 1 kg-os medicinlabda, gumilabda, zsámoly, karika, stb. Kritériumok: a meghatározott játékszabályok, dobásformák pontos betartásával történő játék! |
Torna |
|
|
Alternatív környezetben űzhető sportok | Tájfutás: alapvető térképismeretek | Feltételek: tájfutó térképek Kritériumok: a térképjelek felismerése. |
Önvédelmi és küzdő feladatok | Grundbirkózás alapelemei: fogáskeresések állásban, fogásmódok, alapállások, alaphelyzetek gyakorlása párokban | Feltételek: szükséges hely biztosítása a párok számára, azonos képességű, súlyú tanulópárok kialakítása; Kritériumok: az egyes gyakorlatok min. 3x-i végrehajtása, védő-támadó szerepek biztosítása! |
5-6. osztály tantervek és tanmenetek |
TANMENET - 15-16. tanítási egység
Tanítási egység fő feladatai | 15-16. tanítási egység | Óraszám: kb. 15-20 óra |
1. Motoros képességek fejlesztése | Aerob állóképesség, játékkészség, ízületi hajlékonyság fejlesztése. Teljesítménymérés |
|
2. Készségek kialakítása, fejlesztése | Taktikai elemek a kézilabdázásban. Gyors-, hátúszás gyakorlása |
|
3. Személyiségformálás | Kitartó-, az önálló feladatvállalás, fájdalomtűrő képesség fejlesztése. |
|
| Tartalom | Teljesítménycélok |
Rendgyakorlatok | Testfordulatok járás közben, távköz tartásával
Fegyelmezett vonulás énekszóra. | Feltételek: a terem, pálya kijelölt helyén Kritériumok: vezényszóra történő feladat végrehajtás, 3 kísérletből 2x, a megadott irányba történő fordulatok pontos végrehajtása, a távközök betartásával. Feltétel: magyar népdal kiválasztása Kritérium: a dal ritmusára történő vonulás, ritmusváltással is! |
Gimnasztika | Bemelegítő-, nyújtó-, lazító hatású 4 ütemű medicinlabdagyakorlatok. | Feltételek: teremben, szabadban megfelelő nagyságú hely minden tanuló számára 1kg-os labda; Kritériumok: 3-3 négy ütemű gyakorlat bemutatása, az izom nyújthatóságának határáig, 5mp-es kitartással, minden óra végén is végre hajtva! |
Képességfejlesztés F31
F23 | Kitartó futás a 20m-es ingafutás felhasználásával
Ízületi mozgáshatárok növelése botgyakorlatok felhasználásával.
| Feltételek: megfelelő hosszúságú sima felületű terep Kritérium: minden tanuló a számára maximális távot fussa le.
Feltételek: a tanulói létszámnak megfelelő bot; Kritériumok: 4-8 ütemű botgyakorlatok, különböző ritmusban végrahajtva |
Úszás | Gyorsúszás: kar- lábtempó összekapcsolásával úszás.
Hátúszás: kar-lábtempó összekapcsolásával
| Feltételek: 10m-es medence, az úszás fogalmi készletének ismerete; Kritériumok: folyamatos úszás 2x10m-en, pihenő után 2x-i ismétléssel. Feltételek: 10m-es medence; Kritériumok: folyamatos úszás 2x10m-en, pihenő után 2x-i ismétléssel. |
Sportjátékok J55(?) TAT613? TAT612?
TAV610, TAV612 | Kézilabdázás Az elsajátított technikai elemek gyakorlása.
Taktika: Az eddig tanult taktikai feladatok biztos alkalmazása játék közben.
Kétkapus játék
Labdarúgás: labdás technikai gyakorlatok:
levegőből érkező labda kezelése
átadások-labdakezelések párban;
játék: 2:1, 3:1, 4:2 ellen, labdaszerzés, szabályos szerelés, területvédekezés 3:3-as játékban.
Kosárlabdázás: osztálybajnokság lebonyolítása 4 csapattal, körmérkőzéses formában! |
Feltételek: kézilabdázás űzésére alkalmas gyakorló terület. Páronként legalább 1 labda. Jelzőtrikó.
Kritériumok: teljesítőképes tudás kialakítása, a folyamatos kétkapus játék érdekében.
Feltételek: szabadban, párban végezett gyakorlatok Kritériumok: a labda kezelése lehetőleg minimális elpattanás nélkül; Kritériumok: 5 átadásból 3x a társhoz érkezzen a labda;
Feltételek: megfelelő méretű játéktér, teremben vagy szabadban; Kritériumok: a tanult technikai elemek felhasználásával, folyamatos játék 4-4 percig! Feltétel: csapatok megszervezése; Kritériumok: minden csapat játszik egymás ellen, egy-egy mérkőzést. |
Atlétika
| Futások: futóiskolai gyakorlatok, dzsoggolás, térdemeléssel, saroklendítéssel futás 10-15 m-en, gyors végrehajtásra, a kar- és lábmunka összehangolására törekvéssel;
Kislabdahajítás: verseny a 3 lépéses dobóritmussal, a váll fölötti hajításra törekedve.
| Feltételek: kellő távolság a tanulók között Kritériumok: az egyes gyakorlatok min. 4x, helyes végrehajtása gyorsaságra törekedve. Feltételek: szabadban 3 lépéses dobóritmussal dobás; Kritériumok: versenyszabályok alapján 3 kísérlet, maximális eredményre törekvés. |
Torna |
|
|
Alternatív környezetben űzhető sportok | Tájfutás: iránytű és tájoló használata terepen, tájékozódás az iskola környékén, várostérkép alapján | Feltételek: tájfutó és város térképek Kritériumok: a térképjelek, égtájak felismerése, kijelölt tereptárgy (épület) megtalálása. |
Önvédelmi és küzdő feladatok | Grundbirkózás alapelemei: fogáskeresések állásban, fogásmódok, alapállások, alaphelyzetek gyakorlása párokban. | Feltételek: szükséges hely biztosítása a párok számára, azonos képességű, súlyú tanulópárok kialakítása; Kritériumok: az egyes gyakorlatok min. 3x-i végrehajtása, védő-támadó szerepek biztosítása! |
Teljesítménymérés | Netfit tesztek felmérése | Feltételek: a netfit készlet biztosítása |